Page 26 - wos 8
P. 26

Wywieranie wpływu na ludzi                                                                               Jak zmienić postawy dużej grupy osób?
                                                                                                                                   Wpływanie i uleganie wpływom może mieć zarówno charakter
                                                                                                                                   nieświadomy, np. podczas naśladowania kogoś, jak i w pełni zamierzony,
                          Psychologia społeczna                                                                                    np. w sytuacjach manipulacji społecznych stosowanych w reklamach oraz       Perswazja – namawianie
                                                                                                                                   w kampaniach wyborczych. W przemówieniach polityków czy przekazach          do czegoś lub odradzanie
                          Wpływ społeczny to oddziaływanie innych osób (także wyobrażanych sobie) na                                                                                                           komuś czegoś przy pomocy
                          myśli, uczucia i zachowania jednostki. Zagadnieniem wywierania wpływu zajmuje się                        reklamowych mamy do czynienia z komunikatem perswazyjnym,                   odpowiednich argumentów.
                          psychologia społeczna. Jest to dziedzina nauki z pogranicza psychologii i socjologii.                    w którym istotne są przede wszystkim trzy czynniki:
                          Bada ludzką psychikę i zachowania ludzi w sytuacjach społecznych.
                              Wykorzystywana umiejętnie psychologia społeczna potrafi wywierać w dużej mierze                                1. KTO MÓWI?                        2. CO MÓWI?                     3. DO KOGO MÓWI?
                          skuteczny wpływ na społeczność, która z kolei kształtuje otaczającą nas rzeczywistość.
                          Korzystają z niej politycy, kierownicy i dyrektorzy, prawnicy, sprzedawcy, negocjatorzy,
                          specjaliści od reklamy, trenerzy sportowi, nauczyciele itd.

                          Sześć zasad wywierania wpływu
                          Amerykański psycholog Robert Cialdini (czyt. czialdini), autor słynnej publikacji „Wywieranie
                          wpływu na ludzi. Teoria i praktyka”, którą można znaleźć w całości w internecie, po ponad

        Robert Cialdini   15 latach naukowych badań wyliczył sześć podstawowych społecznych i psychicznych zasad
        ur. 1945 r.       wywierania wpływu na innych, które pozostają aktualne do dziś.


                          Podstawowe zasady wywierania wpływu na innych ludzi





                                                                               4. Autorytet
                           1. Wzajemność
                 Jeśli ktoś zrobił dla nas coś                                 Jeżeli ktoś jest dla nas auto-                      Duże znaczenie ma, kim jest nadawca komunikatu –
                                                                               rytetem, bardziej prawdopo-
                   dobrego, odwzajemnimy                                       dobne jest, że spełnimy jego                        czy jest osobą budzącą zaufanie, czy dobrze się prezentuje.
                           się tym samym.
                                                                               prośbę.                                             Istotne jest, co mówi – czy przedstawia tylko swój punkt
                                                                                                                                   widzenia, czy także drugiej strony. W procesie komunikacji
                                                                                                                                   ważne jest też, czy odbiorcy są zainteresowani i skupieni
                                                                                                                                   na temacie, czy komunikat ma dla nich osobiste znaczenie.
                       2. Dowód społeczny                                      5. Zaangażowanie i konsekwencja
            Jeżeli inni ludzie robią coś w dany                                Jeżeli w coś się zaangażowaliśmy,
           sposób, oznacza to, że ten sposób                                   będziemy kontynuowali to działanie,                                                                              Zadanie
          jest właściwy i my również będziemy                                  ponieważ zależy nam, by postrzegano                                                                              Jak myślisz, jakie elementy perswazji użyte zostały
                               tak to robić.                                   nas jako osoby konsekwentne.                                                                                     na widocznej powyżej reklamie społecznej?



                                                                                                                                                                        Czy komunikaty wzbudzające strach są skuteczne?
                              3. Sympatia                                     6. Niedostępność                                                                          W Polsce od 2016 r. na opakowaniach wyrobów tytoniowych obecne
                Jeżeli kogoś lubimy, chętniej                                 Gdy uważamy coś za rzadkie
                     spełniamy jego prośbę.                                   lub trudno osiągalne,                                                                     są graficzne komunikaty społeczne – opatrzone komentarzem
                                                                              zakładamy, że jest dobre.                                                                 drastyczne zdjęcia przedstawiające negatywne konsekwencje palenia.
                                                                                                                                                                        Jak wykazały badania, komunikaty takie wywierają skuteczny wpływ
        Podstawowe zasady wywierania                                                                                                                                    na postawy ludzkie, jeśli towarzyszy im informacja, jak poradzić sobie
        wpływu na innych ludzi.                                                                                                                                         z danym problemem i zredukować lęk.

                                       24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31