Page 50 - wos 8
P. 50
• znęcanie się nad uczniami i naruszanie ich godności, np. stosowanie wy-
zwisk, poniżanie, ośmieszanie, stosowanie kar cielesnych, szantaż lub na-
cisk psychiczny,
• przyjmowanie od uczniów lub ich rodziców środków finansowych i przed-
miotów materialnych o znacznej wartości, wykorzystywanie uczniów lub
ich rodziców dla własnych korzyści,
• promowanie na terenie szkoły partii politycznej lub związku wyznaniowe-
go, namawianie do udziału w ich działalności.
Jeżeli twoje uczniowskie prawa są
łamane, powiedz o tym dorosłym: W przypadku naruszenia praw ucznia przez nauczyciela uczeń powinien
wychowawcy, pedagogowi, w pierwszej kolejności zwrócić się do wychowawcy. Gdyby nie uzyskał pomocy,
dyrektorowi, Rzecznikowi Praw powinien zwrócić się do pedagoga szkolnego, a następnie do dyrektora, a gdy
Ucznia lub rodzicom.
i to nie przyniesie efektu, powinien zgłosić problem do kuratorium oświaty.
Kuratorium oświaty – instytucja W przypadku naruszenia praw ucznia może także interweniować Rzecznik
wchodząca w skład administracji Praw Ucznia. Wymieniony rzecznik może, choć nie musi, być powołany w każ-
rządowej na terenie danego dej polskiej szkole i zajmować się przestrzeganiem praw ucznia w tej placówce.
województwa; sprawuje nadzór nad Można się do niego zwrócić ze skargami, zażaleniami i problemami. Funkcję
oświatą, w szczególności nad szkołami
podstawowymi i średnimi. tę mogą pełnić: nauczyciel, uczeń lub wspólnie – nauczyciel i uczeń. W wy-
jątkowych przypadkach naruszania praw ucznia, gdy poprzednie sposoby za-
wiodły, pozostaje dochodzenie swoich praw w instytucjach pozaedukacyjnych
(np. u Rzecznika Praw Dziecka). W każdym przypadku uczeń może zwrócić
się o pomoc do rodziców.
W szkole nie chodzi jednak o to, aby każdy, nawet najmniejszy, konflikt
prowadził do interwencji takich instytucji, jak kuratorium oświaty. Znacznie
lepiej jest, gdy nauczyciele i uczniowie darzą się wzajemnym szacunkiem,
a powstałe konflikty rozwiązują w trakcie szczerej, konstruktywnej rozmowy.
W skrócie Czy już umiesz?
Klasa szkolna to ważna grupa społeczna, która staje 1 Wymień, a następnie omów formy działania
się dla młodego człowieka przestrzenią rozwoju: samorządu uczniowskiego.
psychicznego, edukacyjnego i społecznego.
2 Wyjaśnij, dlaczego w klasie jako grupie społecznej
Wybierany na demokratycznych zasadach samorząd możesz się rozwijać edukacyjnie i społecznie.
uczniowski może włączać się w organizację wielu
szkolnych przedsięwzięć, animować i uatrakcyjniać 3 Podaj trzy przykłady łamania praw ucznia
życie szkoły, aby była ona przyjazna dla ucznia. w społeczności szkolnej.
Statut szkoły to najważniejszy dokument 4 Podzielcie się na grupy i wyszukajcie w statucie
organizacyjny placówki, zawiera też wynikający waszej szkoły uprawnienia samorządu uczniowskiego.
z ustawy spis praw i obowiązków ucznia, które warto Podajcie trzy przykłady inicjatyw, które samorząd
lepiej poznać. uczniowski mógłby podjąć w waszej szkole.
Zadaniem społeczności szkolnej jest budowanie 5 Przygotuj w dowolnym programie graficznym
atmosfery wzajemnego szacunku i życzliwości. W ten i wydrukuj plakat formatu A4 promujący twoją osobę
sposób można zapobiec łamaniu praw pracowników na klasowego kandydata do szkolnego samorządu
(nauczycieli, obsługi) oraz uczniów. uczniowskiego.
48