Page 49 - wos 8
P. 49
Więcej na temat
Wybory przedstawicieli samorządu uczniowskiego
Wybór władz samorządu uczniowskiego, podobnie jak sam regulamin wyborów, musi być oparty na demokratycz-
nych zasadach. Najważniejsze z tych zasad to:
• powszechność – głosować może każdy uczeń bez względu na ocenę z zachowania, wyniki w nauce itp.
• równość – każdy uczeń ma równy głos, otrzymuje jedną kartę do głosowania, oddaje jeden głos,
• tajność – warunki podczas wyborów zapewniają tajność, anonimowość oddanego głosu,
• bezpośredniość – głos oddaje się osobiście na wybranego kandydata.
Wybory przedstawicieli samorządu powinny być też większościowe,
co oznacza, że kandydaci, którzy uzyskali największą liczbę głosów,
trafiają do władz samorządu.
Niezwykle ważny jest również sam przebieg wyborów, który przede
wszystkim nie może wzbudzać podejrzeń o nieuczciwość, fałszowanie
głosowania. Regulamin wyborów powinien zatem uwzględnić
podane niżej działania:
1. Ogłoszenie terminu wyborów (2–3 tygodnie przed terminem,
aby dać czas kandydatom na kampanię). Twój głos
2. Zgłaszanie kandydatów i kampania wyborcza (czas zdobywania w wyborach
zwolenników programów kandydatów). może zmienić
3. Demokratyczne głosowanie.
4. Ustalenie i podanie do wiadomości wyników wyborów szkołę!
przez niezależną komisję wyborczą.
Skutkiem działania uczniów może być też naruszanie praw pracowni-
ków szkoły. Do najczęstszych tego typu sytuacji należą: ośmieszanie nauczy-
ciela w obecności innych uczniów, rozpowszechnianie nieprawdziwych in-
formacji na jego temat, zgłaszanie do dyrektora szkoły jego nieistniejących
uchybień czy publikowanie w internecie nieautoryzowanych filmów na jego
temat.
Niektóre czyny uczniów popełnione wobec nauczycieli oraz innych
uczniów są czynami karalnymi. Karalne jest np.: naruszenie nietykalności
cielesnej, czynna napaść, także napaść wspólnie z innymi osobami, stosowa-
nie przemocy lub groźby oraz znieważanie.
Bywa i tak, że to nauczyciele łamią któreś z uczniowskich praw. Przykła-
dami takich sytuacji mogą być:
• niesprawiedliwe ocenianie uczniów, bez uwzględnienia ich wkładu pracy Henryk Sawka, rysunek satyryczny.
oraz możliwości umysłowych i zdrowotnych,
• nierówne traktowanie uczniów, wyróżnianie jednych kosztem innych,
np. na podstawie pozycji zawodowej rodziców, Jak myślisz, jaka sytuacja jest przed-
• rozpowszechnianie negatywnych informacji o uczniu i jego środowisku miotem żartu autora rysunku satyrycz-
rodzinnym, ujawnianie tajemnic przekazanych w zaufaniu, nego?
47