Page 157 - biologia 7
P. 157

Szkodliwość hałasu

          Głośność, inaczej natężenie dźwięku, jest mierzona w decybelach (dB). Bardzo głośne dźwięki mogą uszkodzić ucho,
          np. doprowadzić do pęknięcia błony bębenkowej. Jest to bolesne i powoduje czasowe upośledzenie słyszenia.
             Próg bólu wynosi 130 dB, normalna rozmowa ma ok. 40 dB, a granica słyszalności zależy od wysokości dźwięku.
          Długotrwałe przebywanie w otoczeniu, gdzie jest bardzo głośno (np. w dyskotece czy na płycie lotniska), lub dostar-
          czanie bezpośrednio do ucha głośnego dźwięku (np. przez słuchawki) niszczy słuch. Dlatego należy unikać częstego
          przebywania w takim środowisku. Jeśli musimy w nim być, warto zakładać specjalne słuchawki wyciszające dźwięki.
             Przebywanie w miejscu, w którym jest się narażonym na ciągły hałas, może prowadzić do niedosłuchu, a w skraj-
          nych wypadkach – do utraty słuchu.



















         6.8    Wykres natężenia dźwięków





          W skrócie


               Narządem słuchu jest ucho, w którym znajdują się receptory dźwięku – urzęsione komórki.
               Ucho jest zbudowane z 3 części: ucha zewnętrznego (małżowiny i przewodu słuchowego), ucha środkowego (błony
              bębenkowej i kosteczek słuchowych) i ucha wewnętrznego (ślimaka, kanałów półkolistych).
               Dźwięki odbierane przez małżowinę uszną wywołują drgania błony bębenkowej, które są przenoszone przez
              kosteczki słuchowe do wypełnionego płynem ślimaka. Rzęski komórek receptorowych w ślimaku poruszają się.
              To wywołuje impulsy w nerwie słuchowym.

               W uchu znajduje się zmysł równowagi. Tworzą go kanały półkoliste, w których są zlokalizowane urzęsione komórki
              receptorowe poruszane przez płyn wypełniający kanały. Rolą zmysłu równowagi jest utrzymywanie prawidłowej
              pozycji ciała względem podłoża.

               Przebywanie w środowisku, w którym jest się narażonym na ciągły hałas, może prowadzić do niedosłuchu,
              a w skrajnych wypadkach – do utraty słuchu.


          Czy już umiesz? Sprawdź się!


           1   Omów budowę poszczególnych części ucha.
           2   Wymień główne części ucha odpowiedzialne za odbiór dźwięków.

           3   Opisz, jakie części ucha biorą udział w utrzymywaniu równowagi.

                                                                                   155



                                                                                                              06.12.2022   16:42:16
   1206_883350_biologia_kl7_LIFT_DRUK.indd   155
   1206_883350_biologia_kl7_LIFT_DRUK.indd   155                                                              06.12.2022   16:42:16
   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161   162