Page 198 - chemia_k8
P. 198
3 Opisz właściwości fi zyczne (barwa, stan skupienia, rozpuszczalność w wodzie) następujących związków
chemicznych: tlenku węgla(IV), tlenku glinu, tlenku wapnia, tlenku węgla(II), tlenku krzemu(IV), tlenku siarki(IV),
tlenku żelaza(III). Podaj dla każdego z nich po jednym przykładzie zastosowania.
4 Podaj przyczyny i skutki spadku stężenia ozonu w stratosferze ziemskiej. Zaproponuj sposoby zapobiegania
powiększaniu się dziury ozonowej.
5 Tymon zrobił zdjęcie starym elementom mocowania dachu, które jego
mama zachowała po pracach remontowych. Na początku był zaskoczony
tym, jak bardzo zardzewiały te metalowe przedmioty (ich głównym
składnikiem było żelazo). Później postanowił je oczyścić napojem typu cola.
Okazało się, że niewiele pozostało z oryginalnych materiałów. Zastanów
się, jakie czynniki środowiska spowodowały aż tak silną korozję żelaza.
Zaproponuj sposoby zabezpieczenia nowych mocowań.
6 Tlenek węgla(IV) można otrzymać w wyniku delikatnego ogrzewania
wodorowęglanu sodu (sody oczyszczonej). Zachodzi wtedy reakcja
chemiczna zgodna z równaniem:
2NaHCO 3 temperatura CO ↑ + H O + Na CO 3
2
2
2
Zaproponuj doświadczenie, w wyniku którego potwierdzisz, że w wydzielających się gazach znajduje się tlenek
węgla(IV). Narysuj schemat, podaj obserwacje i zanotuj wniosek z równaniem reakcji.
7 Zwróć uwagę na związek chemiczny występujący w stanie stałym, otrzymany w zadaniu 6. Korzystając z internetu,
sprawdź w kartach charakterystyk, czy jego intensywne ogrzewanie w temperaturze powyżej 2000°C mogłoby
spowodować zajście innej reakcji chemicznej niż rozkład sody oczyszczonej. Skomentuj ten fakt, wymieniając, jaka
informacja z internetu była przydatna. Jeśli taka reakcja zachodzi, zapisz jej równanie.
8 Do węglanu wapnia dodano roztworu zawierającego 9,8 g kwasu siarkowego(VI). Zapisz równanie zachodzącej
reakcji chemicznej oraz oblicz, ile gramów gazu powstanie w wyniku tej reakcji.
9 Podzielcie się na dwie grupy. Przygotujcie sketchnotkę dotyczącą obiegu dwóch ważnych pierwiastków
w przyrodzie: grupa 1 – tlenu, grupa 2 – węgla. Następnie dokonajcie ich prezentacji w klasie.
10 Uczniowie przeprowadzili doświadczenie zaprezentowane zapalone
na schemacie. Do probówki wlali rozcieńczony kwas solny i dorzucili łuczywo
do niego granulki cynku. Natychmiast zaczął się wydzielać gaz. cynk
Nie czekając długo, zbliżyli zapalone łuczywo do wylotu naczynia.
Zanotuj obserwacje, jakie poczynili uczniowie. Zwróć szczególną
uwagę na właściwości otrzymanego gazu. Następnie zapisz wnioski,
podaj nazwę produktu gazowego oraz zapisz równanie reakcji
prowadzącej do jego otrzymania.
11 Opisz skład i wymień właściwości powietrza.
12 Opisz właściwości fi zyczne gazów szlachetnych. Wyjaśnij, dlaczego są
one bardzo mało aktywne chemicznie. Wymień ich zastosowania. kwas solny
13 Wymień źródła, rodzaje i skutki zanieczyszczeń powietrza.
Zwróć uwagę na zdrowie człowieka i odziaływanie na środowisko.
Podaj kilka sposobów postępowania, pozwalających chronić
powietrze przed zanieczyszczeniami.
196
10.06.2021 11:52:43
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 196 10.06.2021 11:52:43
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 196