Page 203 - chemia_k8
P. 203
Zasada – wodny roztwór wodorotlenku metalu 1 lub 2 grupy układu okresowego (za wyjątkiem berylu).
Dysocjacja elektrolityczna zasad odbywa się zgodnie ze schematem:
M(OH) H O M a+ + aOH –
2
a
Równania dysocjacji elektrolitycznej dla zasady sodowej i zasady wapniowej:
–
NaOH H O Na + + OH Ca(OH) 2 H O Ca 2+ + 2OH –
2
2
Zadania
1 Do podanych poniżej wzorów sumarycznych zaproponuj odpowiednie nazwy kwasów i wodorotlenków, a do
zapisanych nazw systematycznych podaj wzory sumaryczne.
NaOH, HCl, HNO , wodorotlenek wapnia, H PO , kwas węglowy, kwas siarkowy(VI), H SO , Cu(OH) 2
3
4
3
3
2
2 Zaprojektuj doświadczenia. Wypisz niezbędny sprzęt, odczynniki, narysuj schemat. Zaproponuj obserwacje oraz
zapisz wnioski wraz z równaniami reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej. Celem doświadczeń jest otrzymanie:
wodorotlenku sodu, wodorotlenku miedzi(II), kwasu chlorowodorowego, kwasu fosforowego(V) oraz wodorotlenku
wapnia.
3 Opisz niektóre, ważne według ciebie, właściwości i wynikające z nich zastosowania związków o wzorach
sumarycznych: NaOH, Ca(OH) , HCl, H SO . 4
2
2
4 Podaj własnymi słowami, czym są kwasy i zasady według teorii Arrheniusa. Na dowolnych dwóch przykładach
kwasów i zasad zapisz ich równania dysocjacji elektrolitycznej.
5 Wyjaśnij, dlaczego po rozpuszczeniu wodorotlenku sodu w wodzie powstaje zasada sodowa, natomiast nie można
tego samego powiedzieć o mieszaninie wodorotlenku miedzi(II) i wody.
6 Zapisz, jakie barwy przyjmą roztwór oranżu metylowego, roztwór fenoloftaleiny i uniwersalny papierek wskaźnikowy
po kontakcie z wodnymi roztworami odczynników, których wzory sumaryczne podane są w zadaniu 3. Sformułuj
wniosek o tym, który wskaźnik służy do wykrywania roztworów kwasów, który zasad, a który – roztworu o odczynie
obojętnym.
7 Uczniowie przeprowadzili doświadczenie zgodnie
z zamieszczonym schematem. Celem doświadczenia uniwersalny uniwersalny uniwersalny
papierek
papierek
papierek
było określenie odczynu różnych roztworów, nauka wskaźnikowy wskaźnikowy wskaźnikowy
korzystania ze skali dołączonej do uniwersalnych
papierków wskaźnikowych i zapoznanie ze skalą pH.
Jak się później okazało, każdy z tych rozcieńczonych
roztworów zawierał substancje przydatne do
czyszczenia i mycia różnych powierzchni. Podaj,
jakie barwy przybrał wskaźnik w każdej z probówek,
następnie oceń, w jakim zakresie skali pH znajdują się
roztwory (pH < 7, pH = 7, pH > 7).
8 Przygotujcie w zespołach plakat dotyczący
powstawania i skutków kwaśnych opadów. Podajcie kwas woda roztwór
propozycje ograniczające ich powstawanie. chlorowodorowy wodorotlenku sodu
201
10.06.2021 11:52:46
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 201 10.06.2021 11:52:46
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 201