Page 203 - chemia_k8
P. 203

Zasada – wodny roztwór wodorotlenku metalu 1 lub 2 grupy układu okresowego (za wyjątkiem berylu).

          Dysocjacja elektrolityczna zasad odbywa się zgodnie ze schematem:

                                 M(OH)                 H O        M   a+    + aOH          –
                                                          2
                                                a


          Równania dysocjacji elektrolitycznej dla zasady sodowej i zasady wapniowej:
                                                       –
                         NaOH      H O   Na  +  + OH       Ca(OH)          2   H O    Ca 2+  + 2OH  –
                                    2
                                                                                2
          Zadania


           1   Do podanych poniżej wzorów sumarycznych zaproponuj odpowiednie nazwy kwasów i wodorotlenków, a do
              zapisanych nazw systematycznych podaj wzory sumaryczne.
              NaOH, HCl, HNO , wodorotlenek wapnia, H PO , kwas węglowy, kwas siarkowy(VI), H SO , Cu(OH) 2
                                                      3
                                                         4
                                                                                              3
                               3
                                                                                           2
           2   Zaprojektuj doświadczenia. Wypisz niezbędny sprzęt, odczynniki, narysuj schemat. Zaproponuj obserwacje oraz
              zapisz wnioski wraz z równaniami reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej. Celem doświadczeń jest otrzymanie:
              wodorotlenku sodu, wodorotlenku miedzi(II), kwasu chlorowodorowego, kwasu fosforowego(V) oraz wodorotlenku
              wapnia.
           3   Opisz niektóre, ważne według ciebie, właściwości i wynikające z nich zastosowania związków o wzorach
              sumarycznych: NaOH, Ca(OH) , HCl, H SO . 4
                                          2
                                                  2
           4   Podaj własnymi słowami, czym są kwasy i zasady według teorii Arrheniusa. Na dowolnych dwóch przykładach
              kwasów i zasad zapisz ich równania dysocjacji elektrolitycznej.

           5   Wyjaśnij, dlaczego po rozpuszczeniu wodorotlenku sodu w wodzie powstaje zasada sodowa, natomiast nie można
              tego samego powiedzieć o mieszaninie wodorotlenku miedzi(II) i wody.

           6   Zapisz, jakie barwy przyjmą roztwór oranżu metylowego, roztwór fenoloftaleiny i uniwersalny papierek wskaźnikowy
              po kontakcie z wodnymi roztworami odczynników, których wzory sumaryczne podane są w zadaniu 3. Sformułuj
              wniosek o tym, który wskaźnik służy do wykrywania roztworów kwasów, który zasad, a który – roztworu o odczynie
              obojętnym.

           7  Uczniowie przeprowadzili doświadczenie zgodnie
              z zamieszczonym schematem. Celem doświadczenia          uniwersalny     uniwersalny      uniwersalny
                                                                                        papierek
                                                                        papierek
                                                                                                          papierek
              było określenie odczynu różnych roztworów, nauka       wskaźnikowy     wskaźnikowy      wskaźnikowy
              korzystania ze skali dołączonej do uniwersalnych
              papierków wskaźnikowych i zapoznanie ze skalą pH.
              Jak się później okazało, każdy z tych rozcieńczonych
              roztworów zawierał substancje przydatne do
              czyszczenia i mycia różnych powierzchni. Podaj,
              jakie barwy przybrał wskaźnik w każdej z probówek,
              następnie oceń, w jakim zakresie skali pH znajdują się
              roztwory (pH < 7, pH = 7, pH > 7).


           8  Przygotujcie w zespołach plakat dotyczący
              powstawania i skutków kwaśnych opadów. Podajcie           kwas            woda            roztwór
              propozycje ograniczające ich powstawanie.         chlorowodorowy                  wodorotlenku sodu

                                                                                   201



                                                                                                              10.06.2021   11:52:46
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   201                                                          10.06.2021   11:52:46
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   201
   198   199   200   201   202   203   204   205   206   207   208