Page 209 - chemia_k8
P. 209
Zadania
1 Zapisz wzory sumaryczne, półstrukturalne (grupowe) oraz strukturalne alkoholi monohydroksylowych o prostych
łańcuchach, zawierających od 1 do 5 atomów węgla w cząsteczce. Podaj ich nazwy systematyczne.
2 Chemik w laboratorium przelał do dwóch słoików dwa różne alkohole. Chciał przykleić etykiety informujące
o tym, co się znajduje w danym pojemniku, jednak dla pewności porównał najpierw jedną właściwość fi zyczną
obu związków. Po tej czynności miał już pewność, gdzie jaką informację przykleić. Wiedząc, że laborant miał do
czynienia z alkoholami o wzorach C H OH oraz C H (OH) , odpowiedz, jaką właściwość fi zyczną mógł porównać.
5
3
3
2
5
Zapisz wzory półstrukturalne związków i podaj ich nazwy systematyczne. Opisz, czym się różnią ich cząsteczki.
3 W laboratoriach do ogrzewania często stosuje się palniki alkoholowe.
Ich paliwem jest etanol o dużym stężeniu. Spala się niebiesko-żółtym
płomieniem. Obejrzyj zdjęcie, na jego podstawie opisz wybrane
właściwości fi zyczne paliwa (etanolu), następnie zapisz równania
reakcji spalania (z różnym dostępem tlenu).
4 Podaj różnice i podobieństwa we właściwościach etanolu i metanolu.
Zapisz równania reakcji spalania całkowitego obu alkoholi, następnie
oblicz, czy spalenie 10 g metanolu lub etanolu pozwoli wyprodukować
większą ilość CO .
2
5 Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie zbadanie rozpuszczalności propano-1,2,3-triolu w wodzie
i w benzynie. Podaj sprzęt i odczynniki, narysuj schemat, zaproponuj obserwacje i wyciągnij wnioski. Jeśli nie masz
możliwości wykonania tego doświadczenia, skorzystaj z informacji w internecie.
6 Podaj zastosowania metanolu, etanolu i propano-1,2,3-triolu.
7 Zapisz wzory – półstrukturalne (grupowe) i strukturalne – kwasów monokarboksylowych o prostych łańcuchach,
zawierających od 1 do 5 atomów węgla w cząsteczce. Podaj ich nazwy zwyczajowe i systematyczne.
8 Wymień zastosowania kwasów: mrówkowego, szczawiowego i cytrynowego.
9 Zapisz równania reakcji chemicznych, którym ulega kwas etanowy. Nie zapomnij o uzupełnieniu współczynników
stechiometrycznych. Poniżej podano nazwy niektórych substratów lub produktów.
a) substraty: kwas etanowy i wodorotlenek sodu b) produkty: tlenek węgla(IV) i woda
c) produkty: etanian sodu i wodór d) substraty: tlenek magnezu i kwas etanowy
10 Uczniowie wspólnie z nauczycielem zaprojektowali doświadczenie. uniwersalny
Jego rysunek schematyczny znajduje się obok treści zadania. Podaj barwę papierek wskaźnikowy
uniwersalnego papierka wskaźnikowego po kontakcie z roztworem. Zapisz
równanie dysocjacji elektrolitycznej kwasu etanowego, określ odczyn, jaki
wykazał wodny roztwór odczynnika. Zastanów się również, jakim innym
wskaźnikiem kwasowo-zasadowym, poznanym w klasie siódmej, można
potwierdzić odczyn kwasowy.
11 Zapisz (we wszystkich możliwych kombinacjach) równania reakcji estryfi kacji,
mając do dyspozycji metanol, etanol oraz kwas metanowy i kwas etanowy. roztwór kwasu
Podaj nazwy powstałych estrów (systematyczne i zwyczajowe). octowego
12 Podaj odczynniki niezbędne do otrzymania octanu etylu. Narysuj schemat
możliwego doświadczenia chemicznego, którego celem będzie synteza estru.
207
10.06.2021 11:52:50
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 207
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 207 10.06.2021 11:52:50