Page 209 - chemia_k8
P. 209

Zadania


           1   Zapisz wzory sumaryczne, półstrukturalne (grupowe) oraz strukturalne alkoholi monohydroksylowych o prostych
              łańcuchach, zawierających od 1 do 5 atomów węgla w cząsteczce. Podaj ich nazwy systematyczne.
           2   Chemik w laboratorium przelał do dwóch słoików dwa różne alkohole. Chciał przykleić etykiety informujące
              o tym, co się znajduje w danym pojemniku, jednak dla pewności porównał najpierw jedną właściwość fi zyczną
              obu związków. Po tej czynności miał już pewność, gdzie jaką informację przykleić. Wiedząc, że laborant miał do
              czynienia z alkoholami o wzorach C H OH oraz C H (OH) , odpowiedz, jaką właściwość fi zyczną mógł porównać.
                                                             5
                                                                  3
                                                          3
                                              2
                                                5
              Zapisz wzory półstrukturalne związków i podaj ich nazwy systematyczne. Opisz, czym się różnią ich cząsteczki.
           3  W laboratoriach do ogrzewania często stosuje się palniki alkoholowe.
              Ich paliwem jest etanol o dużym stężeniu. Spala się niebiesko-żółtym
              płomieniem. Obejrzyj zdjęcie, na jego podstawie opisz wybrane
              właściwości fi zyczne paliwa (etanolu), następnie zapisz równania
              reakcji spalania (z różnym dostępem tlenu).

           4   Podaj różnice i podobieństwa we właściwościach etanolu i metanolu.
              Zapisz równania reakcji spalania całkowitego obu alkoholi, następnie
              oblicz, czy spalenie 10 g metanolu lub etanolu pozwoli wyprodukować
              większą ilość CO .
                             2
           5  Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie zbadanie rozpuszczalności propano-1,2,3-triolu w wodzie
              i w benzynie. Podaj sprzęt i odczynniki, narysuj schemat, zaproponuj obserwacje i wyciągnij wnioski. Jeśli nie masz
              możliwości wykonania tego doświadczenia, skorzystaj z informacji w internecie.

           6   Podaj zastosowania metanolu, etanolu i propano-1,2,3-triolu.

           7   Zapisz wzory – półstrukturalne (grupowe) i strukturalne – kwasów monokarboksylowych o prostych łańcuchach,
              zawierających od 1 do 5 atomów węgla w cząsteczce. Podaj ich nazwy zwyczajowe i systematyczne.

           8   Wymień zastosowania kwasów: mrówkowego, szczawiowego i cytrynowego.

           9   Zapisz równania reakcji chemicznych, którym ulega kwas etanowy. Nie zapomnij o uzupełnieniu współczynników
              stechiometrycznych. Poniżej podano nazwy niektórych substratów lub produktów.

              a)  substraty: kwas etanowy i wodorotlenek sodu    b)  produkty: tlenek węgla(IV) i woda
              c)  produkty: etanian sodu i wodór                 d)  substraty: tlenek magnezu i kwas etanowy

          10  Uczniowie wspólnie z nauczycielem zaprojektowali doświadczenie.                      uniwersalny
              Jego rysunek schematyczny znajduje się obok treści zadania. Podaj barwę       papierek wskaźnikowy
              uniwersalnego papierka wskaźnikowego po kontakcie z roztworem. Zapisz
              równanie dysocjacji elektrolitycznej kwasu etanowego, określ odczyn, jaki
              wykazał wodny roztwór odczynnika. Zastanów się również, jakim innym
              wskaźnikiem kwasowo-zasadowym, poznanym w klasie siódmej, można
              potwierdzić odczyn kwasowy.

          11   Zapisz (we wszystkich możliwych kombinacjach) równania reakcji estryfi kacji,
              mając do dyspozycji metanol, etanol oraz kwas metanowy i kwas etanowy.             roztwór kwasu
              Podaj nazwy powstałych estrów (systematyczne i zwyczajowe).                            octowego

          12   Podaj odczynniki niezbędne do otrzymania octanu etylu. Narysuj schemat
              możliwego doświadczenia chemicznego, którego celem będzie synteza estru.

                                                                                   207



                                                                                                              10.06.2021   11:52:50
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   207
   0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd   207                                                          10.06.2021   11:52:50
   204   205   206   207   208   209   210   211   212   213   214