Page 205 - chemia_k8
P. 205
Szczególny przypadek – sole i wodorotlenki trudno rozpuszczalne
Sole i inne związki, które trudno rozpuszczają się w wodzie, można wydzielić z roztworu w postaci osadu, np. w wy-
niku reakcji strąceniowej. Odpowiedni dobór jonów obecnych w mieszaninie może pozwolić na wytrącenie osadu,
zgodnie ze schematami:
1. sól + sól 2 sól ↓ + sól 4 2. sól + sól 2 sól + sól ↓
3
1
3
1
4
3. sól + zasada sól ↓ + zasada 4. sól + zasada sól + wodorotlenek ↓
1 1 2 2 1 2
Zadania
1 Uczniowie przeprowadzili reakcję zobojętniania, zgodnie z przedstawionym kwas
schematem. Zapisz w punktach czynności, które wykonywali. Zwróć uwagę chlorowodorowy
na ostatni etap – co było podpowiedzią, że doświadczenie można zakończyć.
Następnie zapisz barwy roztworu wskaźnika przed rozpoczęciem dodawania
kwasu chlorowodorowego i po zakończeniu dodawania. Zapisz równania
zachodzącej reakcji chemicznej w formach: cząsteczkowej oraz jonowej
pełnej i jonowej skróconej.
2 Podaj wzory sumaryczne soli, których nazwy są przedstawione poniżej.
roztwór
chlorek chromu(III) siarczek potasu azotan(V) srebra(I) wodorotlenku sodu
siarczan(IV) glinu siarczan(VI) magnezu węglan żelaza(III) +
fosforan(V) sodu chlorek cyny(IV) fosforan(V) magnezu siarczek glinu roztwór fenoloftaleiny
3 Podaj nazwy systematyczne soli, których wzory sumaryczne są przedstawione poniżej.
AlCl 3 FeS Cr(NO ) ZnSO 4 CuCO 3 Na SO 3 Ag PO 4 Ca (PO ) NiSO 4 Mn(NO )
4 2
3 2
2
3 3
3
3
4 Zapisz równania reakcji chemicznych, dla których substraty przedstawiono poniżej.
a) Ca(OH) i HCl b) NaOH i H SO 4 c) Cu(OH) i HNO 3
2
2
2
d) H PO i MgO e) HNO i Na O f) HCl i CaO
3
3
4
2
g) Mg i H SO 3 h) Na i HCl i) K i H S
2
2
j) NaOH i SO 3 k) KOH i P O 10 l) Ca(OH) i CO 2
2
4
m) N O i MgO n) SO i Li O o) Na O i CO 2
2
2
2
2
5
p) Na i Br 2 r) Zn i S s) Al i Cl 2
5 Spośród podanych poniżej wzorów sumarycznych soli wybierz tylko rozpuszczalne w wodzie i zapisz dla nich
równania dysocjacji elektrolitycznej.
BaCO FeCl FeSO CaI Al(NO ) PbSO Li CO AgNO CuCl K PO FeCl
3 2 4 2 3 3 3 2 3 3 2 3 4 3
6 Zaprojektuj doświadczenie, którego celem będzie otrzymanie wodorotlenku miedzi(II). Podaj niezbędny sprzęt
i odczynniki. Narysuj schemat, zaproponuj obserwacje oraz zapisz wnioski wraz z równaniami reakcji w formach:
cząsteczkowej, jonowej pełnej i jonowej skróconej.
7 Sole trudno rozpuszczalne w wodzie można wydzielić w postaci osadu. Zaproponuj trzy pary odczynników
(rozpuszczonych w wodzie), których połączenie pozwoli wydzielić węglan wapnia. Zapisz równania zachodzących
reakcji chemicznych w formie jonowej skróconej.
8 Podzielcie się na małe zespoły. Na kartce formatu A4 przygotujcie grafi czną prezentację zastosowania
najważniejszych soli. Każdy zespół powinien wybrać tylko jedną sól spośród: chlorków, węglanów, azotanów(V),
siarczanów(VI) lub fosforanów(V).
203
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 203 10.06.2021 11:52:47
10.06.2021 11:52:47
0610_881399_chemia_kl8_podrecznik_DRUK.indd 203