Page 164 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 164
3 Wykres przedstawia zależność drogi przebytej przez ciało od czasu. s (m)
Sporządź tabelę, uwzględniając zależność czasu t(s) i drogi s(m) dla tego
ruchu. Następnie wybierz poprawne zakończenie zdania.
Z wykresu wynika, że ciało
A. poruszało się ruchem przyspieszonym.
B. nie poruszało się. 10
C. poruszało się ze stałą szybkością. 0
D. poruszało się ruchem opóźnionym. 1 t (s)
4 Przeczytaj zdania. Zamiast okienek wpisz dokończenie zdań.
Ciało, którego ruch został przedstawiony w zadaniu nr 3,
a) w pierwszej sekundzie ruchu pokonało drogę . b) w trzeciej sekundzie ruchu pokonało drogę .
c) po dwóch sekundach ruchu pokonało drogę . d) w czasie 10 sekund ruchu pokonało drogę .
5 Ustal, która z wymienionych wartości prędkości jest największa, a która – najmniejsza.
m cm km km
A. v 1 = 20 B. v 2 = 20 C. v 3 = 20 D. v 4 = 20
s s min h
6 Z jaką szybkością poruszał się samochód, którego ruch przedstawiono
na wykresie obok? s (m)
4
m m m m
A. 2 s B. 8 s C. 0,5 s D. 4 s
2
0
1 2 3 4 5 6 7 8 t (s)
7 Na wykresie przedstawiono zależność wartości prędkości od czasu m
s
dla dwóch różnych ciał. Oceń prawdziwość podanych zdań. v ( ) I
20
A. Ciało I poruszało się ruchem jednostajnym. 15 II
B. Przyspieszenie ciała II zmieniało się w czasie. 10
C. Ciało II poruszało się ruchem zmiennym. 5
D. Ciało I pokonało mniejszą drogę niż ciało II. 0
1 2 3 4 5 t (s)
8 Wykres przedstawia zależność wartości prędkości od czasu w ruchu prostoli- v ( )
m
niowym dla pewnego ciała. Ile wynosiła wartość przyspieszenia tego ciała? s
2
m m m m
A. 2 s 2 B. 0,5 s 2 C. 1 s 2 D. 0,25 s 2
1
0
2 4 6 8 t (s)
9 Kule bilardowe po zderzeniu przebyły w jednakowym czasie jednakowe
drogi wzdłuż tej samej prostej. Uzupełnij luki w zdaniu.
Wektory obrazujące prędkości kul mają: ... wartość, ... kierunek i ... zwrot.
10 Wykonaj z kolegami pracę badawczą.
Zaplanuj wycieczkę pieszą lub rowerową. Wykorzystaj darmowe programy do śledzenia ruchu przeznaczone
na telefon komórkowy. Porównaj przynajmniej dwa takie programy pod względem ich możliwości. Wyznacz przy ich
pomocy różne wielkości opisujące ruch.
162