Page 168 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 168

Doświadczenie 42.


        Obserwujemy oddziaływania oraz skutki statyczne i dynamiczne tych oddziaływań
        Niezbędne przedmioty:  deskorolka


        Wykonanie:
        Wykonaj doświadczenie z kolegami.
        •  Jeden uczeń staje na deskorolce. Przyjrzyj się odkształceniu deskorolki.
        •  Podaj koledze ciężki plecak i zaobserwuj, czy zmieniło się odkształcenie deskorolki.
        •  Poproś stojącego z plecakiem na deskorolce kolegę, aby rzucił plecak do innego ucznia. Obserwuj, co się dzieje.
        •  Niech uczeń stojący na deskorolce odepchnie się nogą i postara się w trakcie ruchu zabrać plecak od kolegi. Obserwuj,
           co tym razem się dzieje.

        Obserwacje i wnioski:
        •  Obciążona deskorolka odkształca się. Im większe obciążenie, tym odkształcenie jest większe. Uczeń oddziałuje na
           deskorolkę (odkształca ją), a deskorolka na ucznia – utrzymuje go nad podłogą.
        •  Uczeń oddziałuje z plecakiem. Jest to oddziaływanie bezpośrednie. Skutek tego oddziaływania jest dynamiczny. Rzucony
           plecak porusza się w jedną stronę, a chłopiec na deskorolce – w drugą stronę.
        •  Uczeń oddziałuje z podłogą. Oddziaływanie jest bezpośrednie, a skutek tego oddziaływania dynamiczny, gdyż uczeń na
           deskorolce zaczyna się poruszać.
        •  W trakcie jazdy na deskorolce chłopiec oddziałuje z plecakiem bezpośrednio (skutek statyczny – np. zmienia się jego
           kształt) i razem z plecakiem na deskorolkę – skutek tego oddziaływania jest dynamiczny, gdyż zmienia się wartość
           prędkości chłopca wraz z deskorolką.





                                            Siły składowe i wypadkowa sił
                                            Na ogół na ciała działa więcej niż jedna siła. Np. gdy kopniemy piłkę, musimy
                                            brać pod uwagę działanie siły grawitacji, siły związanej z ruchem w powietrzu
                                            (oporów powietrza) i siły wiatru. Skutek działania tych wszystkich sił jest jed-
                                            nak jeden – piłka spada na ziemię.
                                               Z podobną sytuacją spotkałeś się przy analizowaniu sił działających na
                                            ciało zanurzone w wodzie, na które (jak pamiętasz) działała siła ciężkości oraz
                                            pochodząca od cieczy siła wyporu. Skutek działania tych sił był różny w za-
        6.7  Piłka spada na ziemię
        w rezultacie działania na nią       leżności od tego, która z sił była większa.
        różnych sił                            Zasygnalizowaliśmy również, że działanie kilku sił można zastąpić działa-
                                            niem jednej siły.



                                                       Siłę, która zastępuje działanie na ciało dwu lub więcej sił,
                                                                   nazywamy siłą wypadkową.



                                               Siły  zastępowane  siłą  wypadkową  nazywamy  siłami  składowymi,
                                            a czynność polegającą na znajdowaniu wypadkowej – składaniem sił. Zba-
                                            damy teraz siłę wypadkową.

                                      166
   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173