Page 43 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 43

Czy potrafisz przewidzieć, jakie będzie wydłużenie sprężyny, jeśli będzie
          na nią działać 6 obciążników?
             W ten sposób przystosowuje się sprężynę do mierzenia masy i siły (o czym
          jeszcze powiemy), czyli ją wyskalowuje.
             Przyrząd,  który  wykorzystuje  rozciąganie  sprężyny,  nazywamy  siło-
          mierzem. Dawniej używano słowa dynamometr, które pochodzi od nazwy
          wcześniej stosowanej jednostki siły – dyna.
             Zapoznaj się z budową siłomierza szkolnego, jego podziałką oraz zakre-
          sem.  Sprawdź,  jak –  za  pomocą  specjalnego  pokrętła –  wyzerowuje  się  si-
          łomierz.  Siłomierze  najczęściej  mają  skalę  umieszczoną  obok  rozciągniętej
          sprężyny. Zakres siłomierza zależy od właściwości drutu, z którego wykonana   2.12  Siłomierze
          jest jego sprężyna (il. 2.12).


          Siła ciężkości
          Na każde ciało, które znajduje się na Ziemi lub w jej pobliżu, a więc i na ob-
          ciążniki z doświadczenia, działa siła przyciągania ziemskiego, której źródłem      F c1            F c2
          jest Ziemia. Siła ta, nazywana też siłą ciężkości lub ciężarem ciała, zale-  A.
          ży od masy ciała (il. 2.13), co sprawdzimy doświadczalnie.                                B.
                                                                                     2.13  Siła, z jaką Ziemia przyciąga
                                                                                     odważniki o masie: A. 1 kg, B. 2 kg




          Doświadczenie 9.

          Badamy, jak wartość ciężaru ciała zależy od masy tego ciała

          Niezbędne przedmioty: statyw, siłomierz, zestaw szkolnych obciążników po 50 g
          Wykonanie:

          •  Przymocuj siłomierz do statywu.
          •  Na końcu siłomierza zawieś 2 obciążniki i odczytaj wskazanie siłomierza
             (podaj wynik z dokładnością do 1 N).
          •  Wynik pomiaru zapisz w tabeli (wzór poniżej).
          •  Powtórz czynności. Za każdym razem dokładaj 2 obciążniki.

          Wynik:                              Wniosek:
                                              •  Im większa masa zawieszonych na
                Masa             F c  (N)        sprężynie obciążników, tym większa
          obciążników (kg)                       wartość siły ciężkości.

                 0,1               1          •  Na ciało o dwukrotnie większej
                                                 masie działa dwukrotnie większa siła
                 0,2               2             ciężkości.
                                              •  Na ciało o trzykrotnie większej masie
                 0,3               3
                                                 działa trzykrotnie większa siła ciężkości.
                 0,4               4          •  Wartość siły ciężkości jest tyle razy
                                                 większa, ile razy większa jest masa
                 0,5               5
                                                 ciała.

                                                                                   41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48