Page 233 - 881414_FIZYKA_podrecznik_kl_8_PP_fiipbook
P. 233

W  ośrodku  przezroczystym  szybkość  rozchodzenia  się  poszczególnych
         barw jest różna. Najszybciej rozchodzi się światło barwy czerwonej, a najwol-
         niej – światło barwy fioletowej (v cz  > v f ). W próżni światło różnych barw roz-
          chodzi się z taką samą szybkością. Rozszczepienie światła białego w pryzma-
         cie na poszczególne barwy świadczy o tym, że wiązka każdej barwy załamuje
         się pod innym kątem. Najsłabiej załamuje się światło czerwone, gdyż różnica
         w jego szybkości w powietrzu i szkle jest najmniejsza. Najmocniej – światło fio-
          letowe, gdyż różnica jego szybkości w tych dwóch ośrodkach jest największa.
             Promienie świetlne mogą się załamać i rozszczepić w wodzie lub innym
          przezroczystym  ośrodku,  dlatego  też  rozszczepienie  światła  obserwujemy
          m.in. na niebie, gdy po deszczu powstaje tęcza, w fontannie, gdy patrzymy
         na nią z odpowiedniego miejsca, a także widzimy je podczas przechodzenia
         światła przez kryształowy flakon.                                           6.41  Krążek Newtona

          Światło białe jako mieszanina barw
          O  świetle  słonecznym  najczęściej  mówimy,  że  jest  białe.  Miałeś  okazję  się
          przekonać, że tak naprawdę światło białe jest mieszaniną promieni świetlnych
          o różnych barwach. Możesz to udowodnić, wykonując doświadczenie z wy-
          konanym przez siebie krążkiem Newtona (il. 6.41). Jeśli krążek (dysk, bączek)
          pomalowany w odpowiedni sposób kolorami tęczy wprawisz w ruch obro-
          towy, to barwy zleją się, dając w efekcie krążek biały (lub prawie biały, gdyż
          dużo zależy od precyzji wykonania krążka).
             Aby uzyskać barwę białą, nie potrzebujesz wszystkich barw widmowych.
          Światło białe i każdą inną barwę, którą odbiera nasze oko, możesz otrzymać
          przez zmieszanie w odpowiednich proporcjach trzech barw nazywanych bar-
          wami podstawowymi – czerwonej, zielonej i niebieskiej (il. 6.42).
             Jeśli te barwy zmieszamy po dwie w równych proporcjach, otrzymamy
          barwy  pochodne  –  żółtą,  zielononiebieską  i  purpurową.  Mieszając  światło
         we wszystkich trzech barwach podstawowych lub wszystkich trzech barwach
          pochodnych, otrzymamy światło białe.
             Zasada mieszania barw wykorzystana została w odbiornikach telewizyj-
          nych pracujących w systemie RGB. Każdy element obrazu na ekranie składa
          się z trzech małych świecących barw podstawowych. Jego jednolita, określona
          barwa powstaje dzięki odpowiedniemu mieszaniu barw podstawowych. Bar-
         wie białej odpowiada maksymalna intensywność świecenia wszystkich trzech
          składowych, a kolor czarny powstaje, gdy świecenie wszystkich barw podsta-  6.42  Mieszanie barw
          wowych jest wygaszone.
             Ciekawe efekty kolorystyczne możemy uzyskać dzięki odpowiednim fil-     System RGB (od pierwszych liter
          trom. Filtrem świetlnym nazywamy ciało przezroczyste, przepuszczające      angielskich nazw barw: R – red
         jedną barwę. Gdy jest to barwa czerwona – filtr jest czerwony, barwa niebie-  (czerwona), G – green (zielona) i b – blue
         ska – filtr niebieski itd. Jeśli w wiązkę światła białego wstawimy barwny filtr,   (niebieska) to najczęściej stosowane
         np. szklaną płytkę koloru czerwonego, przepuści on jedynie światło o barwie   rozwiązanie dające kolorowy obraz,
                                                                                     polegające na zmieszaniu trzech barw
         identycznej z kolorem filtru. Pozostałe składniki światła białego filtr pochłonie.  podstawowych.


                                                                                   231
   228   229   230   231   232   233   234   235   236   237   238