Page 108 - historia 7
P. 108

Dwie malarskie wizje powstania


                          Na wydarzenia z przeszłości można spojrzeć oczami artystów – malarzy lub rzeźbiarzy.                     Zupełnie inną wizję powstania przedstawił Gierymski – uczestnik zrywu. Ten artysta
                          W przypadku powstania styczniowego dominują dwie odmienne wizje tego zrywu:                              ukazywał realia życia partyzantów. Bohaterowie jego obrazów to ludzie opuszczeni,
                          Artura Grottgera i Maksymiliana Gierymskiego. Grottger, który nie brał udziału                           którzy wiodą niepewne życie wśród nieprzyjaznej natury. Malarz ukazuje ich na tle
                          w walkach, wyraźnie idealizował czyn powstańczy. W swoich pracach upodabniał                             surowego krajobrazu, co pogłębia wrażenie osamotnienia.
                          bohaterów do starożytnych herosów. Jego dzieła mają wymowę patriotyczną.









































               Artur Grottger, Kucie kos. Czas powstania: 1863 r., technika: kredka na kartonie, Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie.  Maksymilian Gierymski, Patrol powstańczy. Czas powstania: 1872–1873, technika: olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie.




                   tajemniczość
                   idealizm i patos                  Artur Grottger (1837–1867)                                                                                 Maksymilian Gierymski (1846–1874)                 surowy krajobraz

                   heroizm postaci                   – rysownik i malarz, przedstawiciel                                                                        – malarz, reprezentant realizmu, uczestnik        prawda historyczna
                                                     romantyzmu. Twórca cyklu rysunków Polonia,                                                                 powstania styczniowego.
                   patriotyczna                      z którego pochodzi ilustracja Kucie kos.                                                                   Jego najsłynniejszym dziełem jest obraz           realizm
                   wymowa dzieła                     Praca przedstawia kowali, którzy przekuwają                                                                Patrol powstańczy. Artysta ukazał                 autentyzm sceny
                   nagromadzenie symboli             kosy na sztorc. Ich pracy w wiejskiej kuźni                                                                na nim przypadkowe spotkanie
                                                     przypatrują się zamyśleni powstańcy.
                                                                                                                                                                patrolu powstańczego z chłopem
                   (kuźnia, kosa, krzyż)                                                                                                                        na wiejskiej drodze.                              samotność powstańców


        1.   Jakie cele przyświecały obu artystom? Czym się różnią ich wizje powstania?
        2.   Który z obrazów przemawia do ciebie bardziej? Dlaczego tak jest?

                                      106



   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   106                                                                   02.06.2020   10:22:21
                                                                                                              02.06.2020   10:22:21
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113