Page 108 - historia 7
P. 108
Dwie malarskie wizje powstania
Na wydarzenia z przeszłości można spojrzeć oczami artystów – malarzy lub rzeźbiarzy. Zupełnie inną wizję powstania przedstawił Gierymski – uczestnik zrywu. Ten artysta
W przypadku powstania styczniowego dominują dwie odmienne wizje tego zrywu: ukazywał realia życia partyzantów. Bohaterowie jego obrazów to ludzie opuszczeni,
Artura Grottgera i Maksymiliana Gierymskiego. Grottger, który nie brał udziału którzy wiodą niepewne życie wśród nieprzyjaznej natury. Malarz ukazuje ich na tle
w walkach, wyraźnie idealizował czyn powstańczy. W swoich pracach upodabniał surowego krajobrazu, co pogłębia wrażenie osamotnienia.
bohaterów do starożytnych herosów. Jego dzieła mają wymowę patriotyczną.
Artur Grottger, Kucie kos. Czas powstania: 1863 r., technika: kredka na kartonie, Muzeum Sztuk Pięknych w Budapeszcie. Maksymilian Gierymski, Patrol powstańczy. Czas powstania: 1872–1873, technika: olej na płótnie, Muzeum Narodowe w Warszawie.
tajemniczość
idealizm i patos Artur Grottger (1837–1867) Maksymilian Gierymski (1846–1874) surowy krajobraz
heroizm postaci – rysownik i malarz, przedstawiciel – malarz, reprezentant realizmu, uczestnik prawda historyczna
romantyzmu. Twórca cyklu rysunków Polonia, powstania styczniowego.
patriotyczna z którego pochodzi ilustracja Kucie kos. Jego najsłynniejszym dziełem jest obraz realizm
wymowa dzieła Praca przedstawia kowali, którzy przekuwają Patrol powstańczy. Artysta ukazał autentyzm sceny
nagromadzenie symboli kosy na sztorc. Ich pracy w wiejskiej kuźni na nim przypadkowe spotkanie
przypatrują się zamyśleni powstańcy.
patrolu powstańczego z chłopem
(kuźnia, kosa, krzyż) na wiejskiej drodze. samotność powstańców
1. Jakie cele przyświecały obu artystom? Czym się różnią ich wizje powstania?
2. Który z obrazów przemawia do ciebie bardziej? Dlaczego tak jest?
106
0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd 106 02.06.2020 10:22:21
02.06.2020 10:22:21
0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd 106