Page 113 - historia 7
P. 113

język  polski  usunięto  z  programu  szkół  elementarnych.  Po  polsku  można   Ciekawe!
          było  jedynie  uczyć  religii.  Germanizacja  szkolnictwa  miała  szerszy  zasięg   Na początku XX w. Niemcy wprowadzili
          i ostrzejszy wymiar niż rusyfikacja w zaborze rosyjskim. Władze niemieckie   obowiązek adresowania listów po nie-
          nakazywały Polakom obowiązkowo uczęszczać do szkół. Surowo karano nie-     miecku.  Poczta nie przyjmowała  prze-
          wypełnianie tego obowiązku. Tymczasem Rosjanie nie dbali o edukację spo-   syłek, które nie spełniały tego wymogu.
          łeczeństwa – nie zmuszali więc dzieci do nauki. Z tego powodu wielu młodych   Na  fali rosnącego nacjonalizmu nie-
                                                                                     mieckiego Polaków zmuszano do zdej-
          Polaków nie zetknęło się z rusyfikacją.                                    mowania polskojęzycznych szyldów
             Ustąpienie Bismarcka w 1890 r. nie zakończyło germanizacji Polaków.     sklepowych czy umieszczania na  na-
          Następcy  kontynuowali  jego  politykę.  Niemcy  łamali  zagwarantowaną    grobkach napisów w języku niemieckim.
          w konstytucji wolność prasy. Cenzura bardzo dokładnie kontrolowała wszyst-  Za nieposłuszeństwo karano grzywną.
          kie wydawnictwa. Surowo karano też uczestników zgromadzeń publicznych
          za przemawianie w języku polskim.
             Niemcy przywiązywali również dużą wagę do walki o ziemię. W 1886 r.
          powstała Komisja Kolonizacyjna, która skupowała grunty należące do pol-
          skiej szlachty. Następnie dzieliła je na małe gospodarstwa i oddawała Niem-
          com. Celem tej polityki było osłabienie ziemian oraz umocnienie niemieckiej
          kultury i języka na wschodzie państwa. Jednocześnie władze na wszelkie sposo-
          by starały się zniechęcić Polaków do kupowania ziemi. W tym celu zabraniały
          na przykład stawiania domów bez specjalnego zezwolenia (które bardzo trud-
          no było otrzymać). Z czasem Komisja Kolonizacyjna uzyskała prawo przymu-
          sowego wywłaszczania Polaków. Wywołało to oburzenie w krajach Europy       Wywłaszczanie – pozbawianie
          Zachodniej i wśród części społeczeństwa niemieckiego.                      kogoś własności, a więc proces
             Antypolskie działania Niemców wywołały zdecydowany i skuteczny opór     odwrotny do uwłaszczenia.
          naszych rodaków. Więcej na ten temat dowiesz się na lekcji dotyczącej walki
          z germanizacją (s. 114, 115).




          Ustawy o niemieckim osadnictwie państwowym z 1904 roku

          […] § 13. Kto poza obrębem zabudowanej miejscowości zamierza wznieść bądź urządzić budynek mieszkalny, winien
          posiadać pozwolenie osiedleńcze, wydawane przez wydział powiatowy, w obrębie zaś miasta przez miejscowe władze
          policyjne.
          § 13b. W prowincjach poznańskiej i zachodniopruskiej należy pozwolenia osiedleńczego odmawiać dotąd, dopóki
          [zainteresowany] nie przedstawi poświadczenia […], że dana osada nie sprzeciwia się celom ustawy [o kolonizacji]
          z 1886 r. […].

                                              Źródło: Nowelizacja ustawy osadniczej, w: G. Chomicki, L. Śliwa, Wiek XIX. Teksty źródłowe.
                                                                Tematy lekcji i zagadnienia do historii w szkole średniej, Kraków 2001

           1   Wyjaśnij, jakie działania podjęli Niemcy w celu przejęcia polskiej własności ziemskiej na Pomorzu Gdańskim
              i w Wielkopolsce.

           2   Czy cytowana ustawa jest, twoim zdaniem, zgodna z zasadami równości obywateli wobec prawa i poszanowania
              własności prywatnej? Uzasadnij swoje stanowisko.

            3  Wytłumacz, w jakim celu wprowadzono omawianą ustawę.

                                                                                   111



                                                                                                              02.06.2020   10:22:27
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   111                                                                   02.06.2020   10:22:27
   0602_881435_historia_kl7_DRUK.indd   111
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118