Page 8 - informatyka 6
P. 8
1.1 Sterowanie obiektem w środowisku Scratch
Podejmij temat Jak rozumiesz poniższą wypowiedź?
A programowanie komputerów było tak fascynujące.
Tworzysz swój własny mały wszechświat, a potem robi to, co mu każesz.
Vinton Gray Cerf [czytaj winton grej serf]
Amerykanin, współtwórca internetu
Scratch to wizualny język programowania, w którym skrypty (proste programy komputerowe)
układane są za pomocą bloczków z instrukcjami. Przed przystąpieniem do tworzenia programu
należy przemyśleć, jaki cel zamierzamy osiągnąć. W trakcie programowania warto na bieżąco
sprawdzać działanie skryptów i wprowadzać niezbędne zmiany.
Krok po kroku
Zaprogramuj sterowanie duszkiem za pomocą klawiszy strzałek:
uruchom edytor Scratch 1
(scratch.mit.edu/projects/editor) 1 , 2
nadaj programowi nazwę 2 ,
5
usuń domyślne tło i wybierz inne, z podwod-
nym motywem 3 , usuń domyślnego duszka
i wybierz z biblioteki innego, np. rybę 4 ,
6
ułóż skrypt, aby określić pozycję wyj-
7
ściową ryby oraz wyświetlić jej wypo-
wiedź (komunikat) Steruj mną za pomocą
klawiszy strzałek 5 ,
ułóż kolejne skrypty, aby po użyciu klawiszy 8
strzałek ryba przesuwała się w prawą stro-
nę 6 , następnie w lewą stronę 7 , w górę 8 9
i w dół 9 ,
zwróć uwagę na ustawienie stylu obrotu
ryby, 4 3
sprawdź działanie skryptów.
Scratch Desktop (wersja Scratch 3.0)
6