Page 10 - informatyka 6
P. 10
1.2 Tworzenie gry w środowisku Scratch
Podejmij temat
Y W M K I Y S E Ć F C E L Z R
8 2 7 14 3 6 15 10 1 11 4 13 12 5 9
Jak rozumiesz odczytane hasło? W razie potrzeby sprawdź w internecie znaczenie nieznanego pojęcia.
Komputerowa gra platformowa W grach tworzonych w środowisku Scratch może brać udział jeden
– zazwyczaj gra zręcznościowa, lub kilku uczestników. Sterowanie duszkami może odbywać się na
która wymaga refleksu. Przebie- jednym lub na kilku poziomach. Etapy gry zazwyczaj przebiega-
ga według ustalonych zasad, ją w kolejności od najłatwiejszych do najtrudniejszych. Uczniowie
przeważnie na kilku poziomach sami ustalają zasady (założenia) tworzonych przez siebie gier, np.
(platformach).
zbieranie nagród, punktów, unikanie pułapek lub przeciwników.
Czasem w grze liczy się czas lub liczba zdobytych punktów.
1. Zaprogramuj grę, w której dywan jest sterowany klawiszami strzałek, punkty są naliczane przy każdorazowym
zetknięciu się duszka Gobo z latającym dywanem, a gra zatrzymuje się, gdy uczestnik uzyska 20 punktów.
Krok po kroku
Zaprogramuj grę, w której gracz zdobywa punkty:
w oknie edytora Scratch przygotuj scenę
i duszki:
– usuń białe tło i wybierz z biblioteki inne,
np. blue sky2 1 , następnie je duplikuj 2 ,
– w edytorze grafiki Scratch napisz na
2
duplikacie tła tekst powitalny gry:
Po zetknięciu z latającym dywanem
Gobo zmienia kolor. Steruj dywanem
za pomocą klawiszy strzałek i zdobywaj 3
punkty 3 ,
– usuń domyślnego duszka i z biblioteki
wybierz trzy nowe duszki: Gobo, dywan
i przycisk 4 ,
1
4
8