Page 124 - mat kl 5 cz.1
P. 124
1. Zapisz w zeszycie współrzędne punktów zaznaczonych na osi liczbowej.
A B C D E F g
0 1 2 3
2. Narysuj w zeszycie oś liczbową i zaznacz na niej punkty o współrzędnych: W = 1,9; U = 2,2;
T = 1,6; S = 0,7.
Przykład 2
Zaznaczmy na osi liczbowej punkty o podanych współrzędnych.
a) A = 0,07; B = 0,18; C = 0,23 b) D = 4,56; E = 4,62; F = 4,68
7 18 23
a) Wiemy, że 0,07 = , 0,18 = , 0,23 = , dlatego odcinek jednostkowy osi liczbowej
100 100 100
należy podzielić na 100 równych części. Jak zatem dobrać długość odcinka jednostkowego?
Na 100 części można z łatwością podzielić np. odcinek o długości 50 cm: każda ze stu jego
części (czyli jego 0,01) ma wówczas długość 5 mm, czyli długość pojedynczej kratki.
Oczywiście odcinek jednostkowy o długości 50 cm nie mieści się w podręczniku, więc
narysowano tylko jego fragment.
A B C
0 0,01 0,05 0,10 0,15 0,20
b) W tym przypadku również wybieramy odcinek jednostkowy o długości 50 cm i wówczas odcinek
o długości 5 mm będzie stanowił jego 0,01. Każda ze współrzędnych jest większa od 4,50, dlatego
możemy narysować fragment osi zaczynający się od punktu o współrzędnej 4,50, a następnie
zaznaczyć podane punkty.
4,51 4,53 4,55 4,57 4,59 4,61 4,63 4,65 4,67 4,69 4,71 4,73
4,50 4,52 4,54 4,56 4,58 4,60 4,62 4,64 4,66 4,68 4,70 4,72 4,74
Rozwiązanie tego zadania wygląda następująco:
D E F
4,51 4,53 4,55 4,57 4,59 4,61 4,63 4,65 4,67 4,69 4,71 4,73
4,50 4,52 4,54 4,56 4,58 4,60 4,62 4,64 4,66 4,68 4,70 4,72 4,74
122