Page 127 - mat kl 5 cz.1
P. 127
3.4 Porównywanie ułamków dziesiętnych
Podejmij temat
Pamiętacie, Jasne! To znaczy odpowiedzieć
co to znaczy: na pytanie, która liczba jest
porównać większa albo która jest mniejsza.
dwie liczby?
0,1 = 0,10
0,3 < 0,8
Przypomnij sobie, jak porównujemy
ułamki zwykłe o jednakowych mianow-
nikach. 2,4 > 2,15
A czy pamiętasz, że pomnożenie lub
podzielenie licznika i mianownika przez
tę samą liczbę (różną od zera) nie zmie-
nia wartości ułamka? Jak nazywamy te Albo powiedzieć, że obie są równe,
bo i tak się przecież może zdarzyć.
czynności?
Jak zauważyć, że dwa ułamki dziesiętne, choć zapisane inaczej, są równe?
Przyjrzyjmy się narysowanym poniżej kwadratom – są one tej samej wielkości. Każdy jest podzielony
na inną liczbę części, ale w każdym została zamalowana taka sama część kwadratu.
0,4 0,40
Kwadrat jest podzielony na 10 równych części, Kwadrat jest podzielony na 100 równych części,
zamalowano 4 z nich, czyli zamalowano zamalowano 40 z nich, czyli zamalowano
4 = 0,4 kwadratu. 40 = 0,40 kwadratu.
10 100
Zamalowane części są takie same, a zatem 0,4 = 0,40.
Powyższą równość można też otrzymać za pomocą obliczeń.
125