Page 43 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 43
5. Wbijamy w punkt B nóżkę cyrkla 6. Mierzymy za pomocą cyrkla długość
i wyznaczoną rozwartością zakreślamy odcinka CA.
fragment okręgu (promień tego okręgu jest
równy długości odcinka BC – punkt C musi
leżeć na tym łuku).
C A
m
A B
7. Wbijamy w punkt A nóżkę cyrkla 8. Punkt przecięcia zakreślonych łuków
i wyznaczoną rozwartością zakreślamy wyznacza wierzchołek C trójkąta ABC
fragment okręgu (promień tego okręgu jest (punkt C musi leżeć na obu łukach
równy długości odcinka CA – punkt C musi jednocześnie).
leżeć na tym łuku).
C
m m m
A B A B
9. Za pomocą linijki łączymy punkt B 10. Otrzymaliśmy trójkąt ABC.
z punktem C oraz A z C.
C C
m m
A B A B
Zauważ, że w opisany sposób może powstać także drugi punkt C, który znajduje się po przeciwnej
stronie prostej m.
41