Page 43 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 43

5.   Wbijamy w punkt B nóżkę cyrkla                    6.   Mierzymy za pomocą cyrkla długość
                i wyznaczoną rozwartością zakreślamy                  odcinka CA.
                fragment okręgu (promień tego okręgu jest
                równy długości odcinka BC – punkt C musi
                leżeć na tym łuku).









                                                                                   C             A
                                                   m
                             A          B


            7.   Wbijamy w punkt A nóżkę cyrkla                    8.   Punkt przecięcia zakreślonych łuków
                i wyznaczoną rozwartością zakreślamy                  wyznacza wierzchołek C trójkąta ABC
                fragment okręgu (promień tego okręgu jest             (punkt C musi leżeć na obu łukach
                równy długości odcinka CA – punkt C musi              jednocześnie).
                leżeć na tym łuku).


                                                                                      C







                                                   m                                                      m m
                             A          B                                            A          B


            9.   Za pomocą linijki łączymy punkt B               10.  Otrzymaliśmy trójkąt ABC.
                z punktem C oraz A z C.




                              C                                                       C







                                                   m m
                             A          B                                            A          B


            Zauważ, że w opisany sposób może powstać także drugi punkt C, który znajduje się po przeciwnej
            stronie prostej m.



                                                                                  41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48