Page 46 - 880887_MATEMATYKA_podrecznik_kl_5_cz-2-NPP-2024_FB
P. 46
3. Sprawdź, czy z trzech odcinków o podanych długościach można zbudować trójkąt.
a) 3 cm, 4 cm, 5 cm b) 4 cm, 10 cm, 5 cm
c) 4 cm, 4 cm, 1 cm d) 4,5 cm, 3 cm, 35 mm
1
1
1
2
e) 80 mm, 3 cm, 3 cm f ) 8 cm, 5 cm, 3 cm
3
4
5
2
Zadania
1 Narysuj odcinki o podanych długościach i skonstruuj trójkąt o takich bokach.
a) 3 cm 7 mm, 5 cm 2 mm, 3 cm b) 3,8 cm, 3,1 cm, 0,4 dm
2 Narysuj odcinek o długości 4 cm i skonstruuj trójkąt równoboczny o takim boku.
3 Narysuj dwa odcinki o długościach 3,5 cm i 4,5 cm, a następnie skonstruuj z nich dwa różne
trójkąty równoramienne (ale nie równoboczne).
4 Zmierz poniższe odcinki i sprawdź, czy można z nich zbudować trójkąt.
a)
b)
c)
d)
5 Podaj przykładowe długości trzech odcinków, z których nie można zbudować trójkąta.
6 Dane są trzy odcinki o długościach: 3 cm, 8 cm i 4 cm. Z tych odcinków nie można zbudować
trójkąta. Jak należałoby zmienić jeden z nich (skrócić lub wydłużyć), żeby po tej zmianie
utworzenie trójkąta było możliwe? Rozważ modyfikację kolejno dla każdego odcinka.
7 Wykorzystaj jeden, dwa lub trzy z poniższych odcinków (każdy odcinek możesz użyć kilka razy)
i skonstruuj trójkąt:
a) różnoboczny,
b) równoramienny, który nie jest równoboczny,
c) równoboczny.
Ile jest możliwych rozwiązań dla każdego podpunktu?
2 cm 3 cm 4 cm 6 cm
44