Page 108 - kl 6 cz 1
P. 108

Punkt b) przykładu 2 pokazuje, że czasem trudno zauważyć, jak rozszerzyć ułamek (przez jaką liczbę
       pomnożyć mianownik), aby łatwo go było zamienić na ułamek dziesiętny. Wówczas można skorzystać
       z drugiej metody zmiany ułamka zwykłego na dziesiętny. Polega ona na podzieleniu licznika ułamka
       przez jego mianownik.



          Przykład 3

          Zapiszmy podaną liczbę w postaci dziesiętnej.
             7                                   5
          a)                                b) 4
             8                                  16

             7                                   5
          a)   = 7 : 8                      b) 4
             8                                  16
             Zapisujemy ułamek                 Liczbę mieszaną przed dzieleniem pisemnym można zamienić
             zwykły w postaci ilorazu          na ułamek niewłaściwy (sposób I), można też zamienić na
             i wykonujemy dzielenie            postać dziesiętną samą część ułamkową (sposób II), wówczas
             sposobem pisemnym.                trzeba pamiętać o dodaniu całości do wyniku dzielenia.

                 0 8 7 5                       Sposób I                          Sposób II
                  ,
                 7 0 0 0 : 8
                  ,
               – 0                             4  5   =  69  = 4,3125            4  5   = 4 + 0,3125 = 4,3125
                 7 0                            16    16                          16
               – 6 4                               4 3 1 2 5                       0 3 1 2 5
                                                     ,
                                                                                     ,
                   6 0                           6 9 0 0 0 0 : 1 6                 5 0 0 0 0 : 1 6
                                                     ,
                                                                                     ,
                 – 5 6                         – 6 4                             – 0
                     4 0                           5 0                             5 0
                   – 4 0                         – 4 8                           – 4 8
                     = =                             2 0                             2 0
             W wyniku dzielenia                    – 1 6                           – 1 6
                                                                                       4 0
                                                       4 0
             otrzymujemy ułamek                      – 3 2                           – 3 2
             w postaci dziesiętnej.                      8 0                             8 0
                     7
            Zatem   = 0,875.                           – 8 0                           – 8 0
                     8                                   = =                             = =



       4.    Każdy ułamek lub liczbę mieszaną zapisz w postaci dziesiętnej. W tym celu podziel licznik
             odpowiedniego ułamka przez jego mianownik.
                3 17 3 21 3
                                                 7
                                                                     74
             a)  ,   ,  ,   ,               b) 2 , 1 53 , 1 41 , 2 15 , 2 125
                                                 8
                                                          50
                                                     80
                                                               16
                5 20 8 25 4
       5.    Przepisz i uzupełnij. Zamiast znaku zapytania wstaw odpowiednią liczbę.
                ?
                                                                                     ?
                                               3
             a)   = 0,8                     b)   = 0,75                          c)   20  = 0,45
                5
                                                ?
                11                              ?                                   8
             d)    = 0,44                   e)     = 0,86                        f )   = 0,32
                 ?                             50                                    ?
                                        106
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113