Page 122 - kl 6 cz 1
P. 122

1.    Narysuj oś liczbową i zaznacz na niej punkty o podanych współrzędnych.
             Dla ułatwienia ułamki z punktu a) możesz rozszerzyć do mianownika 6, z punktu b) –
             do mianownika 4, a z punktu c) – do mianownika 15.



                                                                                                       1
                                                                             1
                                                                                              1
                                                                                      5
             a)  0      1      –1       1      5      1      1       2      –       –        –       –        – 2
                                        6      6      2      3       3       6        6       2        3       3
                                                                                        1
                                                                  1
                                                                                                    3
                                                                            1
             b)  0        1        –1        2        –2        –          –         –1          –1          –2 1
                                                                                                    4
                                                                                        4
                                                                  2
                                                                                                               4
                                                                            4
                                                         1
                                                                   4
                                               2
                                     1
             c)  0        –1       –         –         –         –         –  1        –  7       – 11       – 14
                                     3         3         5         5         15         15         15         15
       Zasady dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych dodatnich i ujemnych, które poznaliśmy w te-
       macie 2.15, dotyczą również ułamków zwykłych i liczb mieszanych.



          Przykład 1

          Obliczmy.
                                                                                            7 (
              3 ( 5)
                                                                                                    1
              2
                                                                          4
                                                                    1
                                                                                            4
                     4
                                         1
                                               3
          a)  –  +  –                 b)   +  –    6 ( 4)      c  )  –1  + 7            d) 1  +  –3 2)
                                                                          5
                                                                    3
              3 ( 5)
              2
                     4
          a)  –  +  –  =              Sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika, który wynosi 15.
                 10
                        12
            = –  15 ( 15)   =           Obliczamy wartości bezwzględne składników (czyli mamy      10  i  12 ),
                    +  –
                                                                                                       15
                                                                                                   15
                                      dodajemy je,
            = –  22  = –1  7          a przed wynikiem stawiamy znak –.
                 15      15
             6 ( 4)
                   3
             1
          b)   +  –  =                Sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika, który wynosi 12.
               12 ( 12)                                                                2   9
                       9
                2
            =      +  –     =           Obliczamy wartości bezwzględne składników (   12  i  12 )
                                                                                   9
                                                                                        2
                                      i od większej z nich odejmujemy mniejszą:    12  –  12 .
                 7
                                                                                      9
            = –  12                     Ponieważ większą wartością bezwzględną jest   12 ,
                                                      9
                                      a przed liczbą  12  w działaniu znajdował się znak –,
                                      to stawiamy go również w wyniku.
                                        120
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127