Page 122 - kl 6 cz 1
P. 122
1. Narysuj oś liczbową i zaznacz na niej punkty o podanych współrzędnych.
Dla ułatwienia ułamki z punktu a) możesz rozszerzyć do mianownika 6, z punktu b) –
do mianownika 4, a z punktu c) – do mianownika 15.
1
1
1
5
a) 0 1 –1 1 5 1 1 2 – – – – – 2
6 6 2 3 3 6 6 2 3 3
1
1
3
1
b) 0 1 –1 2 –2 – – –1 –1 –2 1
4
4
2
4
4
1
4
2
1
c) 0 –1 – – – – – 1 – 7 – 11 – 14
3 3 5 5 15 15 15 15
Zasady dodawania i odejmowania ułamków dziesiętnych dodatnich i ujemnych, które poznaliśmy w te-
macie 2.15, dotyczą również ułamków zwykłych i liczb mieszanych.
Przykład 1
Obliczmy.
7 (
3 ( 5)
1
2
4
1
4
4
1
3
a) – + – b) + – 6 ( 4) c ) –1 + 7 d) 1 + –3 2)
5
3
3 ( 5)
2
4
a) – + – = Sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika, który wynosi 15.
10
12
= – 15 ( 15) = Obliczamy wartości bezwzględne składników (czyli mamy 10 i 12 ),
+ –
15
15
dodajemy je,
= – 22 = –1 7 a przed wynikiem stawiamy znak –.
15 15
6 ( 4)
3
1
b) + – = Sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika, który wynosi 12.
12 ( 12) 2 9
9
2
= + – = Obliczamy wartości bezwzględne składników ( 12 i 12 )
9
2
i od większej z nich odejmujemy mniejszą: 12 – 12 .
7
9
= – 12 Ponieważ większą wartością bezwzględną jest 12 ,
9
a przed liczbą 12 w działaniu znajdował się znak –,
to stawiamy go również w wyniku.
120