Page 36 - kl 6 cz 1
P. 36
Przykład 2
Podczas II etapu konkursu matematycznego opisanego w przykładzie 1 uczestnicy ponownie
odpowiadali na pytania na takich samych zasadach. Wyniki obu etapów przedstawiono w tabeli.
Imię I etap II etap Graficzne przedstawienie punktów Rezultat
Michał –3 –2 – – – – – – – – – –
Agnieszka –4 –5 – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Iwona –1 4 – + + +
+ + + +
Maciek –2 –4 – – – – – – – – – – – –
Paulina 3 –5 + + + – –
– – – – –
Jacek 8 –2 + + + + + + + + + + + + + +
– –
Przyjrzyjmy się ostatecznym wynikom konkursu. Zastanówmy się, w jaki sposób otrzymano rezul-
tat punktowy każdego zawodnika.
Zapiszmy działania pokazujące liczbę punktów zdobytych przez poszczególnych uczestników
konkursu oraz dla każdego jego ostateczny wynik (rezultat).
Michał –3 + (–2) = –5 Działania dotyczące punktów zdobytych
Agnieszka –4 + (–5) = –9 przez Michała, Agnieszkę i Maćka pokazują,
Iwona –1 + 4 = 3 w jaki sposób dodajemy do siebie dwie liczby
Maciek –2 + (–4) = –6 ujemne.
Paulina 3 + (–5) = –2
Jacek 8 + (–2) = 6
4. Oblicz podane sumy dwóch liczb ujemnych.
a) –5 + (–8) b ) –8 + (–6) c ) –16 + (–5) d) –28 + (–9)
–12 + (–4) –7 + (–13) –24 + (–13) –16 + (–37)
–9 + (–8) –6 + (–11) –45 + (–21) –27 + (–15)
–2 + (–2) –20 + (–3) –60 + (–13) –44 + (–36)
–10 + (–12) –15 + (–5) –38 + (–20) –68 + (–14)
5. Podaj przykład dwóch liczb:
a) całkowitych, których suma wynosi –32,
b) całkowitych ujemnych, których suma wynosi –45,
c) z których tylko jedna jest ujemna, a ich suma wynosi –10,
d) z których tylko jedna jest dodatnia, a ich suma wynosi 14.
34