Page 39 - kl 6 cz 1
P. 39
1.8 Odejmowanie liczb całkowitych
Podejmij temat
Tosiu, teraz są 4ºC, ale sprawdziłam
w internecie, że już w ciągu trzech
godzin temperatura spadnie o 6ºC,
a w ciągu następnych trzech jeszcze
o kolejne 3ºC. Koniecznie ubierz się
ciepło, bo gdy będziesz wracać od
Zosi, to zrobi się naprawdę zimno!
Dobrze,
mamo.
Spróbuj powiedzieć, jaką temperatu- Pa!
rę pokaże termometr po trzech godzi-
nach, a jaką – po sześciu.
Gdy patrzymy na rysunek termometru (lub na rzeczywisty termometr), łatwo 5
nam podać temperaturę, gdy wyobrazimy sobie jej spadek.
W sytuacji opisanej w Podejmij temat możemy odczytać z termometru, że po trzech
godzinach temperatura wyniesie –2°C, a po kolejnych trzech –5°C. 0 – 6ºC
Działania odpowiadające tym obliczeniom to:
4 – 6 = –2 oraz –2 – 3 = –5. – 5 – 3ºC
Powyższe zagadnienie pokazuje, w jaki sposób, wyobrażając sobie termometr, od – 10
liczby całkowitej (dodatniej lub ujemnej) odejmujemy liczbę dodatnią.
Jeśli chcemy wykonać takie odejmowanie, pomocna okaże się też oś liczbowa.
ºC
– 3 – 6
–7 –6 –5 –4 –3 –2 –1 0 1 2 3 4 5 6
Odejmowaniu liczby dodatniej odpowiada przesunięcie punktu na osi liczbowej
w lewo (przeciwnie do zwrotu osi).
37