Page 144 - kl 6 cz 2
P. 144

9    Za aktywność na lekcjach nauczyciel                      Dzień
             przyznaje uczniom plusy i minusy. Pod             Uczeń        pon.     wt.     śr.     czw.    pt.
             koniec tygodnia sumuje je według zasady, że       Jacek         –3      –4       3      –2      –7
             jeden plus oznacza liczbę 1, a jeden minus        Daniel         4      –1      –4       6       2
             liczbę –1. Oblicz, ile plusów lub minusów         Marta         –2       3      –7      –2       6
             zdobył przez tydzień każdy z uczniów              Iwona          5      –3       4      –6      –1
             wymienionych w tabeli obok.                       Beata         –6       4      –1       5      –4
                                                               Andrzej        3      –2       1      –6       2

        10   Rozwiąż zadania.
             a) Termometr o godzinie 6.00 wskazywał temperaturę –6ºC. Do godziny 12.00 temperatura
                wzrosła o 8ºC. Jaką temperaturę wskazywał termometr w południe?
               A. –14ºC               B. –2ºC                  C. 2ºC                   D. 14ºC
             b) Przez trzy godziny temperatura zwiększyła się od –15ºC do –6ºC. O ile stopni wzrosła
                temperatura?
               A. o – 21ºC            B. o –9ºC                C. o 9ºC                 D. o 21ºC
             c)  Termometr w południe wskazywał temperaturę 4ºC. Do północy temperatura spadła o 11ºC.
                Jaką temperaturę pokazywał termometr o północy?
               A. –15ºC               B. –7ºC                  C. 7ºC                   D. 15ºC
             d) Przez pięć godzin temperatura obniżyła się z –2ºC do –9ºC. O ile stopni spadła temperatura?

               A. o –11ºC             B. o 11ºC                C. o –7ºC                D. o 7ºC



        11   Zatoka morska jest otoczona pagórkami
             o wysokościach: 65 m, 92 m, 88 m i 112 m.
             Najgłębsze miejsce zatoki jest położone na
             wysokości –15 m n.p.m.
             Ile metrów dzieli najgłębiej położony punkt
             zatoki od szczytu każdego z pagórków
             (w pionie)? Iloma sposobami potrafisz
             obliczyć tę odległość?



        12   Oblicz.
             a)  –7 + 2               b  ) –6 + 9              c  )  4 + (–13)          d  ) 423 + (–68)
                –7 + (–2)                –6 + (–9)                4 – (–13)                423 – (–68)
                –7 – 2                   –6 – 9                   4 – 13                   –423 – 68
                –7 – (–2)                –6 – (–9)                –4 – 13                  –423 – (–68)
                7 + (–2)                 6 – 9                    –4 – (–13)               –423 + 68
                7 – (–2)                 6 – (– 9)                –4 + 13                  –423 + (–68)


        13   Ułóż treść zadania do podanego działania.

             a)  –450 + 280 + 60 + (–130)                      b  ) 14 – 30

                                        142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149