Page 145 - kl 6 cz 2
P. 145

14   Wykonaj działania.
               a)  –6 · (–8)            b  ) 7 · (–2) · (–5)     c  )  (–6)    2          d  ) –48 : (–4)
                  7 · (–9)                 –9 · (–3) · (–1)         (–35) 2                  28 : (–7)
                  –4 · (–12)               3 · (–8) · 10            (–2) 3                   –125 : 5
                  –84 · 78                 –15 · (–9) · 23          (–10) 3                  –468 : (–13)


          15   Oblicz. Pamiętaj o poprawnej kolejności wykonywania działań.
               a) (–8) + 6 + (–4) + (–6) + 12                    b  ) –2 · 6 + (–3) · (–7) · (–2)
                  –8 + (–5) – (–10) + (–9) – (–15) –2               –64 : (–4) : 4 + (–5) · 2
                  32 – (–15) + (–45) – (–20) + (–34)                –1 · (–15) : (–3) : (–1)

                                                                            2
                                                                        3
               c)  6 · (–5) + 9 – (–64) : 16                     d) (–4)  + 7  – (–10) 2
                  10 – (–7 + 14) · (–5)                             (7 – 15)  – (4 – 6) 3
                                                                           2
                                                                         3
                                                                               2
                  –16 – 42 : (–6) – 27 : 3                          (–10)  : (–5)  + (–9) 2
          16   Jacek, Darek i Michał bawili się sześcienną kostką do gry. Każdy z nich rzucał kostką
               czterokrotnie: dwa razy lewą ręką i dwa razy prawą. Każdy wynik rzutu lewą ręką chłopcy
               zapisywali jako liczbę ujemną, a ręką prawą – jako dodatnią. Otrzymane liczby dodawali. Jacek
               otrzymał wynik –1, Darek –3, a Michał 3. Jakie mogły być rezultaty poszczególnych rzutów
               każdego z chłopców? Podaj po trzy przykłady dla każdego chłopca.



          17   Oceń prawdziwość zdań. Zapisz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F, jeśli zdanie jest fałszywe.
               a) Suma dwóch liczb ujemnych zawsze jest ujemna.
               b) Suma liczby ujemnej i liczby dodatniej zawsze jest liczbą dodatnią.
               c)  Kwadrat liczby ujemnej jest zawsze liczbą ujemną.
               d) Sześcian liczby ujemnej jest zawsze ujemny.
               e)  Iloraz dwóch liczb ujemnych jest zawsze ujemny.
               f ) Różnica dwóch liczb dodatnich jest zawsze liczbą dodatnią.



          18   Wybierz właściwe fragmenty zdań (A lub B oraz C lub D), tak by powstało zdanie prawdziwe.
                                                                              C.  iloczyn liczb ujemnych jest liczbą ujemną,
                                      A. liczbą dodatnią lub zerem,
                    Kwadrat liczby                                 ponieważ      a dodatnich – dodatnią.
                    całkowitej jest                                           D.  iloczyn liczb o jednakowych znakach
                                      B. liczbą dodatnią lub ujemną,
                                                                                 jest liczbą dodatnią.


                                     3
                                              2
          19   Porównaj liczby (–76)  i (–238) .

          20   W poniedziałek Maciek pożyczył od Piotra 7 zł, we wtorek oddał mu 4 zł, w środę znowu
               pożyczył od niego 12 zł, a w czwartek zwrócił mu 15 zł. W piątek dwukrotnie pożyczał od Piotra
               po 7 zł, a w sobotę oddał mu 10 zł. Ile złotych Maciek musi jeszcze oddać Piotrowi, by pozbyć się
               długu? A może zwrócił mu już całą pożyczoną kwotę?


                                                                                 143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150