Page 143 - kl 6 cz 2
P. 143
Mnożenie i dzielenie wykonujemy tak jak Mnożenie liczb całkowitych
mnożenie i dzielenie liczb naturalnych, tylko przy –10 ∙ (–3) = 30
wyniku stawiamy odpowiedni znak: –9 ∙ 5 = –45
liczba ujemna ∙ liczba ujemna = liczba dodatnia, 6 ∙ (–8) = –48
liczba ujemna ∙ liczba dodatnia = liczba ujemna,
liczba dodatnia ∙ liczba ujemna = liczba ujemna. Dzielenie liczb całkowitych
–35 : (–5) = 7
Analogicznie ustalamy znak ilorazu. –56 : 7 = –8
24 : (–8) = –3
Zadania
1 Podaj kilka przykładów zastosowań liczb ujemnych.
2 Zapisz liczbę przeciwną do każdej z liczb: –23, 17, –96, –150, 325, 0, –333.
3 Zaznacz na osi liczbowej liczby: 5, –8, –3, 3, –1. Podaj odległość każdej z nich od liczby 0.
4 Zapisz trzy liczby całkowite:
a) większe od –7, b) większe od –2, c) mniejsze od 2, d) mniejsze od 0.
5 Wymień wszystkie liczby całkowite:
a) większe od –2 i jednocześnie mniejsze od 5, b) większe od –4 i jednocześnie mniejsze od 3.
6 Ile jest liczb całkowitych:
a) większych od –8 i jednocześnie mniejszych od 10,
b) większych od –20 i jednocześnie mniejszych od 20,
c) mniejszych od 1 i jednocześnie większych od –51,
d) mniejszych od 100 i jednocześnie większych od –100,
e) mniejszych od –25 i jednocześnie większych od –10.
7 Ustaw w kolejności rosnącej liczby: 4, –6, 12, –12, –1, 3, –9, –20.
8 Oblicz.
a) |8| b ) |–6| c ) 4 + |–5| d ) |2| + 10
e) |4 + 9| f ) |21 – 19| g ) 3 · |–6| – |–2| h ) |7 · 3 –9|
i) |–6| + |–5| – |–4| j) (|4| + |–6|) : |–2| k ) |–6| ∙ |–8| ∙ |–1| l ) |–10| ∙ (|–9| : |–3|)
141