Page 143 - kl 6 cz 2
P. 143

Mnożenie i dzielenie wykonujemy tak jak                   Mnożenie liczb całkowitych
          mnożenie i dzielenie liczb naturalnych, tylko przy        –10 ∙ (–3) = 30
          wyniku stawiamy odpowiedni znak:                          –9 ∙ 5 = –45
            liczba ujemna ∙ liczba ujemna = liczba dodatnia,        6 ∙ (–8) = –48
            liczba ujemna ∙ liczba dodatnia = liczba ujemna,
            liczba dodatnia ∙ liczba ujemna = liczba ujemna.        Dzielenie liczb całkowitych
                                                                    –35 : (–5) = 7
          Analogicznie ustalamy znak ilorazu.                       –56 : 7 = –8
                                                                    24 : (–8) = –3







          Zadania


           1   Podaj kilka przykładów zastosowań liczb ujemnych.


           2   Zapisz liczbę przeciwną do każdej z liczb: –23, 17, –96, –150, 325, 0, –333.


           3   Zaznacz na osi liczbowej liczby: 5, –8, –3, 3, –1. Podaj odległość każdej z nich od liczby 0.



           4   Zapisz trzy liczby całkowite:
               a) większe od –7,        b) większe od –2,        c)  mniejsze od 2,       d) mniejsze od 0.


           5   Wymień wszystkie liczby całkowite:
               a) większe od –2 i jednocześnie mniejsze od 5,  b) większe od –4 i jednocześnie mniejsze od 3.



           6   Ile jest liczb całkowitych:
               a) większych od –8 i jednocześnie mniejszych od 10,
               b) większych od –20 i jednocześnie mniejszych od 20,
               c)  mniejszych od 1 i jednocześnie większych od –51,
               d) mniejszych od 100 i jednocześnie większych od –100,
               e)  mniejszych od –25 i jednocześnie większych od –10.


           7   Ustaw w kolejności rosnącej liczby: 4, –6, 12, –12, –1, 3, –9, –20.



           8   Oblicz.
               a) |8|                   b  ) |–6|                c  )  4 + |–5|           d  ) |2| + 10
               e)  |4 + 9|              f  ) |21 – 19|           g  ) 3 · |–6| – |–2|     h  ) |7 · 3 –9|
               i)  |–6| + |–5| – |–4|   j)  (|4| + |–6|) : |–2|   k  ) |–6| ∙ |–8| ∙ |–1|   l  )  |–10| ∙ (|–9| : |–3|)


                                                                                 141
   138   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148