Page 175 - kl 6 cz 2
P. 175

Około XI stulecia w Chinach genialny wynalazek stosowano
                            w kołowrotkach do przędzenia nici. W Europie kołowrotek
                            został rozpowszechniony jednak dopiero dwa wieki później.

                            Od czasów starożytnych koła stanowiły element budowy
                            niektórych maszyn prostych – urządzeń pozwalających na
                            podnoszenie lub przesuwanie dużych ciężarów przy użyciu
                            stosunkowo niewielkiej siły. Maszynami prostymi są m.in.
                            kołowrót i blok. Kołowrót był wykorzystywany jeszcze do
                            niedawna w studniach do wyciągania wody oraz
                            w kopalniach przy transporcie urobku. Bloki (nieruchomy
                            i ruchomy) są stosowane do dziś, głównie w budownictwie,
                            rolnictwie i medycynie.


              Zadanie 2
              Znajdź w internecie zdjęcia opisanych maszyn prostych i porównaj
              je z zamieszczonymi rysunkami.
              Zadanie 3
              Podaj kilka współczesnych przykładów wykorzystywania kół.



          Obwód koła można zmierzyć taśmą mierniczą przyłożoną do brzegu koła lub
          zwykłą nitką, którą owijamy koło, potem zaznaczamy jej długość i mierzymy.









              Zadanie 4
              Zmierz obwód i średnicę kilku kół. W każdym przypadku podziel otrzymany
              obwód przez długość średnicy. Co udało ci się zauważyć?


          Dawniej dużym problemem dla ludzi było obliczenie pola koła. Próbowano to
          zrobić w następujący sposób: koło dzielono na bardzo wiele części (jak na rysunku
          obok). Fragmenty układano w taki sposób, by utworzyć figurę zbliżoną kształtem
          do prostokąta. Im więcej było części, na które dzielono koło, tym bardziej ułożona
          figura przypominała prostokąt, a w konsekwencji pole koła było bliższe polu
          rzeczywistego prostokąta.
          Dziś jest już znany wzór, według którego oblicza się pole koła. We wzorze tym
          występuje liczba π – będziecie się o niej uczyć w starszych klasach. Jest to liczba
          o nieskończonym rozwinięciu dziesiętnym. Zazwyczaj do obliczeń stosuje się jej
          zaokrąglenie do części setnych:
                                         π ≈ 3,14

          Jeśli zadanie 4 wykona się bardzo dokładnie, to otrzyma się właśnie taki wynik.


              Zadanie 5
              Znajdź w internecie wzór na pole koła.


                                                                                 173
   170   171   172   173   174   175   176   177   178   179   180