Page 176 - kl 6 cz 2
P. 176
Odpowiedzi do zadań
4. Praktyczne zastosowania matematyki 4.8 Procenty (s. 45)
4.1 Średnia arytmetyczna (s. 7) 1. a) 25% b) 75% c) 50% d) 45% e) 60% f) 84%
1. 35 zł 2. 24,4 3. 2425 zł g) 36% h) 10% 2. a) 16% b) 4% c) 36% d) 44%
4. a) Bartek 3,1, Piotr 3,15 b) Piotr o 0,05, 3. VIa 20%, VIb 35%, VIc 25%, VId 20% 14
Domecki 2,75, Fabiańczyk 4,25, Górecka 3,5 4. pszenica 60%, jęczmień 30%; nie 5. białko 25 ,
5. 315 min, czyli 5 godz. 15 min 6. 3 zł; o 0,39 zł żółtko 8 , skorupka 3 6. 36% jabłek, 20% gruszek,
7. 38,1°C 8. 4 osoby 9. 2,75 10. 20 12. 39 25 25
13. 1,7 m 25% wiśni, 19% agrestu 7. Bartek 42%, Ola 15%
4.2 Jednostki miar (s. 14) 8. a) 80 b) cel. 5%, bdb. 20%, db. 25%, dst. 30%,
1. najlżejsza 0,4 kg, najcięższa 0,4 t 2. 0,5 t 3. 240 dop. 15%, ndst. 5%
4. najdłuższy beżowy, najkrótszy czerwony 4.9 Obliczanie procentu danej liczby (s. 48)
5. 0,45 km 6. a) 500 razy b) 25 razy c) 20 razy 1. 3 2. Ania 40, Bożena 50, Krysia 100, Monika 200
7. a) 13 min 42 s b) 113 s 8. o 6060 s 3. 2160 4. plecak z zawartością 420 dag,
2
4.3 Prędkość. Jednostki prędkości (s. 19) zeszyty 84 dag 5. 960 m 6. 4,5 m 7. buty 82,80 zł,
1. 72 km/h 2. 54 km/h 3. Antek – 10 km/h, kurtka 252 zł, czapka 30,60 zł, szalik 14,40 zł,
Maciek – 12 km/h 4. 900 m/min, 15 m/s rękawiczki 22,50 zł, sweter 63 zł 8. 3240 zł
5. mucha – 2,5 m/s, ważka – 12,5 m/s, 9. 4800 zł; 35 200 zł 10. 84 11. w Lubinowie 13 500,
1
motyl – 200 m/min = 3 m/s 6. a) stęp – 100 m/min, w Rudowie 12 932, w Środkowie 11 330
3
kłus – 250 m/min, galop – 400 m/min, cwał – 600 m/min Czy już umiesz? (s. 50)
b) o 48 km/h c) o 9 km/h 7. a) w głębi lądu 1. C 2. 51,45 s 3. a) 2,065 kg 4. A 5. B
b) 504 km/h c) Śnieżka – ok. 342 km/h, Kasprowy 7. a) 65 km/h b) 3 km/h c) 80 km/h d) 42 km/h
Wierch – ok. 288 km/h, Bielsko-Biała – ok. 172,8 km/h, e) 27 km/h f) 180 km/h 9. a) 21 km b) 33 km c) 36 km
Gdańsk – ok. 162 km/h 8. 0,3 km/s = 1080 km/h 10. 2,2 km 11. D 13. A 14. a) VI b) III c) II i V
9. 750 m/min = 45 km/h 10. a) 9 km/h b) 12 km/h d) 30 e) do IV; o 5 f) VI 19. C 20. A 21. C
c) 14 km/h 11. większą niż 8,9 km/s
4.4 Droga (s. 23) 5. Figury płaskie
1. a) ok. 1700 m b) ok. 15 000 m = 15 km 5.1 Trójkąty – rodzaje i własności (s. 59)
2. 231,5 km 3. 3,75 km 4. a) 350 km b) 600 km 5. a) 6 cm b) 30º, 60º
c) 9000 km d) 54 000 km 5. najdłuższą – rekin, 6. 8 cm, 20 cm, 20 cm lub 8 cm, 8 cm, 32 cm
najkrótszą – jerzyk 6. 12 000 m = 12 km
7. 3600 mm = 360 cm 8. 15 km 5.2 Czworokąty – rodzaje i własności (s. 65)
o
o
o
o
o
o
4.5 Czas (s. 27) 2. 48 cm 3. 150 , 30 , 150 4. 55 , 125 , 125
o
o
1. a) 0,15 h = 9 min b) 1,6 h = 1 h 36 min 5. 130 , 102 6. 100 cm; 4 m 8. 8 cm
c) 0,09 h = 5 min 24 s 2. Bolkowi o 15 s 10. a) 102 cm × 132 cm b) 380 cm, 468 cm 13. 18 cm
3. 2 h 4. o 6.35 5. pani Monika o 6 minut 5.3 Pole figury. Jednostki pola (s. 70)
2
2
2
2
2
4.6 Tabele, diagramy, wykresy (s. 32) 3. a) 27 cm b) 36 cm c) 40,5 cm d) 9 cm e) 18 cm
1
2
1. a) 2 B, 5 B, 4 B, 10 B, 3 B, 5 B b) dość silny wiatr, f) 4 cm 5. a) 4 cm b) 40 cm c) 400 cm
2
powiew, huragan, bardzo silny sztorm, silny wiatr, 5.4 Pola czworokątów (s. 73)
łagodny wiatr 4. a) –5°C, 3°C b) 12.00 1. o 12,04 cm 2. ok. 18 m 3. a) 18 cm
2
2
2
c) 21.00, 18.00 d) 3.00 i 24.00 e) –1 °C f) o 4°C b) 40,5 cm 4. 48 cm 5. 201 cm
2
2
2
g) o 4°C h) 8°C 6. najwięcej zielone, najmniej szare 7. 20 cm
4.7 Tworzenie diagramów i wykresów (s. 39) 8. 3 cm 9. 6 dm 10. 35,1 a 11. a) 60 m b) 3 kg
2
2
1. a) 58 b) o 14 c) najwięcej klonów, 5.5 Pole trójkąta (s. 76)
najmniej modrzewi 2. a) najdłużej w sobotę,
2
2
2
najkrócej w niedzielę b) o 30 min c) 11 h 30 min 1. trójkąty (kolejno od lewej): 48 cm , 44 cm , 30 cm ,
2
2
2
2
3. a) 27 b) 14 dziewcząt, 13 chłopców 34 cm , 60 cm , prostokąt: 216 cm 4. 29,25 cm
2
2
c) pieszo i samochodem d) 7 e) 4 5. 128 cm 6. 60 cm , 10 cm
6. a) 44 b) 15 c) 8 d) 17 7. a) 11.40 b) 3 km, 8. a) Większy jest grot (z lewej strony) o 1,5 m .
2
2
2
3 km, 7 km c) 1 h 50 min d) 3 h 10 min b) 7,5 m 9. 24 cm b) 4,8 cm
174