Page 44 - kl 7 cz1
P. 44
Przykład 3
Wykonajmy działania.
a) 2 : ( –4 ) b) –3,5 : 2 1
3
1
4
8
4
3 1 3 1
a) 2 : ( –4 ) = –2 : 4 = 4 8 Iloraz dwóch liczb o różnych znakach jest liczbą
8
4
ujemną.
2
8
= – 11 : 33 = – 11 1 · 33 3 2 = – Zamieniamy liczby mieszane na ułamki.
4
8
3
4
1
Skracamy ułamki.
2
9
1
7
1
5
14
4
7
35
b) –3,5 : 2 = – : 2 = – : = – · = – = –1
9
2
4
9
4
2
10
4
9
1
3. Wykonaj działania.
4 2 b) 4,8 : ( –7 )
1
a) –2 : ( –3 ) 5
3
9
Kolejność wykonywania działań
1. Najpierw wykonujemy działania w tych nawiasach, w których już nie ma innych nawiasów.
2. Potem wykonujemy mnożenie i dzielenie w kolejności występowania, czyli od strony lewej do prawej.
3. Na końcu wykonujemy dodawanie i odejmowanie w kolejności występowania, czyli od strony lewej do prawej.
Przykład 4
Obliczmy.
1
4
1
1
1
1
1
a) 13 + 1 · 1 b) 2 – · (6 – 1 ) 3 5 c ) (3,6 – 1 ) · (2 – 3,7)
2 3 2 2 2 4 6 3 5
2
1
1
2
1
1
4
1
1
1
3
a) 13 + 1 · 1 = 13 + · = 13 + 2 = 15 1
2 3 2 2 1 3 2 1 2 2
9
2
1
1
1
59
1
59
1
1
1
10
3
10
1
5
1
3
1
1
1
b) 2 – · (6 – 1 ) = 2 – · (6 12 – 1 ) = 2 – · (5 21 – 1 ) = 2 – · 4 11 = 2 – · = 2 – =
2
4
2
2
6
2
2
12
12
12
2
12
2
2
2
2
24
2
12
= 2 12 – 2 11 = 1
24 24 24
1 1 2 4 1 3 1 9 5 4 17 34 9 3
c) (3,6 – 1 ) · (2 – 3,7) = (3 – 1 ) · (2,8 – 3,7) = (3 15 – 1 ) · (–0,9) = 2 15 · (–0,9) = · ( – ) =
15
5
3
5
15
3
5
10 5
1
= – 51 = –2 25
25
4. Oblicz.
5
1
3
1
2
a) ( – ) : 18 b) 4,1 · ( – 0,4 · )
4
2
3
5
42