Page 42 - kl 7 cz1
P. 42
Przykład 1
Obliczmy.
7 2
a) 3 – 5 9 b ) –2,5 + 4 3
7 7 9 7 2
a) 3 – 5 = –(5 – 3 ) = –(4 – 3 ) = –1 Od liczby mniejszej mamy odjąć
9
9
9
9
9
liczbę większą, więc wynik będzie
liczbą ujemną.
2
2
5
3
2
4
1
2
2
b) –2,5 + 4 = 4 + (–2,5) = 4 – 2,5 = 4 – 2 = 4 – 2 = 4 – 2 = 2 1
3
3
3
6
2
6
6
3
3
10
1. Wykonaj działania. Wyniki przedstaw w najprostszej postaci.
3
6
a) 8 + ( –2 ) 5 b ) –6 + 10,25
4 6 7
Mnożąc dwa ułamki zwykłe, mnożymy licznik pierwszego ułamka przez licz-
nik drugiego ułamka oraz mianownik pierwszego ułamka przez mianownik
Wykonując mnożenie ułamków drugiego ułamka. Aby rachunki były łatwiejsze, warto pamiętać o skracaniu.
zwykłych, możemy uprościć sobie Na przykład:
obliczenia, skracając liczniki 1 2 21 3 1 · 3 3
z mianownikami przez wspólne dzielniki. · = =
1 7 22 11 1 · 11 11
Aby pomnożyć liczby mieszane, zamieniamy je na ułamki niewłaściwe i na-
stępnie mnożymy.
1
1
8
3
1 · 2 = · 17 = 1 · 17 = 17 = 3 2
5 8 5 8 1 5 · 1 5 5
Ułamki dziesiętne mnożymy sposobem pisemnym, tak jak liczby naturalne,
a w iloczynie zapisujemy tyle cyfr po przecinku, ile łącznie cyfr po przecinku
mają czynniki, np.:
3 0 6 6 1 3 4
,
,
· 2 7 , · 4 5 0 0
2 1 4 2 3 0 6 7 0
+ 6 1 2 + 2 4 5 3 6
,
,
8 2 6 2 2 7 6 0 3 0 0 0
Przy mnożeniu ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000 itd., wystarczy
w danym ułamku przesunąć przecinek w prawo o tyle miejsc, ile jest zer
w liczbie, przez którą mnożymy ułamek.
Na przykład:
4,02 · 10 = 40,2
7,41 · 100 = 741
12,83 · 1000 = 12 830
40