Page 147 - kl 7 cz 2
P. 147

Przykład 2

            Zaznaczmy w układzie współrzędnych punkt K = (–3, –2).


            Sposób I
            Rysujemy prostą prostopadłą do osi x,               Rysujemy prostą prostopadłą do osi y, przechodzącą
            przechodzącą przez punkt –3 na osi x.                 przez punkt –2 na osi y. Zaznaczamy punkt K będący
                                                                punktem przecięcia się obu narysowanych prostych.






                                 1                                                   1

                         –3      0   1                     x                 –3      0   1                     x
                                                                               K    –2




            Sposób II

            Odczytujemy pierwszą współrzędną –3                 Odliczamy 2 jednostki w dół, bo druga współrzędna
            na osi x.                                           to –2. Zaznaczamy punkt K.






                                 1                                                   1

                     –4  –3 –2   0   1                    x               –4  –3 –2  0   1                     x
                                –1                                                  –1
                                –2                                             K    –2
                                –3                                                  –3





          3.   Zaznacz w układzie współrzędnych punkty A = (5, –1), B = (–3, 4).



          Zadania                                                                      A     B     C     D


           1   Rysunek przedstawia plan pewnego miasta.
               a)  Odczytaj z planu, w którym kwadracie znajduje się apteka,         Apteka
                 a w którym – dworzec PKS.
               b)  Podaj, jaki obiekt znajduje się w kwadracie D4, a jaki –                      Dworzec
                 w kwadracie A4.                                                                  PKS
                                                                                                Plac
               c)  Odczytaj z planu miasta, w którym kwadracie znajduje się          Szkoła   Wolności
                 największa część placu Wolności.

                                                                                   145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152