Page 107 - polski4
P. 107

3.   Napisz w zeszycie trzy wyrażenia przyimkowe związane z domem.           Przyimki z rzeczownikami
                                                                                       lub innymi wyrazami piszemy
          4.   Uzupełnij poniższe punkty statutu szkoły. Zaproponuj dodatkowy          oddzielnie. Istnieją jednak
              punkt.                                                                   kłopotliwe wyrazy, których

                                                                                       pisownię trzeba zapamiętać,

                 Uczeń powinien:                                                       np. naprzód, niezadługo
                 a. (kiedy?) przychodzić na lekcje.                                    (czyli wkrótce), zapewne (czyli
                                                                                       prawdopodobnie), pośrodku,
                 b. (kiedy?) odrabiać pracę domową.
                                                                                       dlatego, pojutrze, przedtem (czyli
                 c. (jak?) uczestniczyć w zajęciach.                                   wcześniej).
                 d. (kiedy?) utrzymywać porządek w sali.


              Wybrane przez was wyrazy to przysłówki.                                  Przysłówek – nieodmienna część
                                                                                       mowy. Odpowiada na pytania:
          5.   Podaj trzy przykładowe przymiotniki w rodzaju męskim i zapisz je        jak? (szybko), gdzie? (daleko), kiedy?
              w zeszycie; utwórz od tych przymiotników formy w rodzaju żeńskim         (wcześnie). Przysłówek określa
              oraz przysłówki. Ułóż następnie trzy zdania z wybranymi wyrazami.        okoliczności danej czynności, m.in.
              Wzór: miły – miła – miło.
                                                                                       sposób – czytać wolno, dokładnie;
          6.   Przeczytaj informację o łącznej lub rozdzielnej pisowni nie, a potem    miejsce – rzucić blisko, niedaleko;
              napisz przeczenie nie z podanymi wyrazami.                               czas – napisać teraz, później.

                                                                                       Nie z przysłówkami pochodzący-
             grzecznie          wczoraj            łatwo               tędy            mi od przymiotników (odprzymiot-

                                                                                       nikowymi) piszemy łącznie,
                                                                                       np. niewesoło, niemało, niedużo.
              wysoko             dzisiaj         przejrzyście          jutro
                                                                                       Nie przed przysłówkami, które
                                                                                       nie pochodzą od przymiotników
               lekko            czasem              rano              bardzo
                                                                                       (nieodprzymiotnikowymi), piszemy
                                                                                       oddzielnie, np. nie dziś, nie teraz,
          7.   Podane przysłówki podziel na odprzymiotnikowe                           nie całkiem.
              i nieodprzymiotnikowe. Zapisz je w zeszycie w dwóch kolumnach.


               szybko            trudno            bardzo           wszędzie
                                                                                       Pomoc
                                                                                       srebrna, błyszcząca; o chropowa-
              gorąco             potem            wczoraj             miło             tej, gładkiej powierzchni; kształt
                                                                                       owalny, okrągły; z uszkami, uchwy-
                                                                                       tami; z wygrawerowanymi dekora-
               lekko             zaraz              teraz            wolno             cjami, ornamentami



            8.  Wybierz siedem wyrazów z ćwiczeń 5 i 6, a następnie ułóż z nimi opis
              dowolnego przedmiotu.

                                                                                 105
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112