Page 107 - polski4
P. 107
3. Napisz w zeszycie trzy wyrażenia przyimkowe związane z domem. Przyimki z rzeczownikami
lub innymi wyrazami piszemy
4. Uzupełnij poniższe punkty statutu szkoły. Zaproponuj dodatkowy oddzielnie. Istnieją jednak
punkt. kłopotliwe wyrazy, których
pisownię trzeba zapamiętać,
Uczeń powinien: np. naprzód, niezadługo
a. (kiedy?) przychodzić na lekcje. (czyli wkrótce), zapewne (czyli
prawdopodobnie), pośrodku,
b. (kiedy?) odrabiać pracę domową.
dlatego, pojutrze, przedtem (czyli
c. (jak?) uczestniczyć w zajęciach. wcześniej).
d. (kiedy?) utrzymywać porządek w sali.
Wybrane przez was wyrazy to przysłówki. Przysłówek – nieodmienna część
mowy. Odpowiada na pytania:
5. Podaj trzy przykładowe przymiotniki w rodzaju męskim i zapisz je jak? (szybko), gdzie? (daleko), kiedy?
w zeszycie; utwórz od tych przymiotników formy w rodzaju żeńskim (wcześnie). Przysłówek określa
oraz przysłówki. Ułóż następnie trzy zdania z wybranymi wyrazami. okoliczności danej czynności, m.in.
Wzór: miły – miła – miło.
sposób – czytać wolno, dokładnie;
6. Przeczytaj informację o łącznej lub rozdzielnej pisowni nie, a potem miejsce – rzucić blisko, niedaleko;
napisz przeczenie nie z podanymi wyrazami. czas – napisać teraz, później.
Nie z przysłówkami pochodzący-
grzecznie wczoraj łatwo tędy mi od przymiotników (odprzymiot-
nikowymi) piszemy łącznie,
np. niewesoło, niemało, niedużo.
wysoko dzisiaj przejrzyście jutro
Nie przed przysłówkami, które
nie pochodzą od przymiotników
lekko czasem rano bardzo
(nieodprzymiotnikowymi), piszemy
oddzielnie, np. nie dziś, nie teraz,
7. Podane przysłówki podziel na odprzymiotnikowe nie całkiem.
i nieodprzymiotnikowe. Zapisz je w zeszycie w dwóch kolumnach.
szybko trudno bardzo wszędzie
Pomoc
srebrna, błyszcząca; o chropowa-
gorąco potem wczoraj miło tej, gładkiej powierzchni; kształt
owalny, okrągły; z uszkami, uchwy-
tami; z wygrawerowanymi dekora-
lekko zaraz teraz wolno cjami, ornamentami
8. Wybierz siedem wyrazów z ćwiczeń 5 i 6, a następnie ułóż z nimi opis
dowolnego przedmiotu.
105