Page 135 - polski 5 cz1
P. 135
2. Przerysuj tabelę do zeszytu. Napisz, jakie podobieństwa i różnice
dostrzegasz pomiędzy opowieścią o Prometeuszu a baśniami
i podaniami.
Opowieść o Prometeuszu a baśnie i podania
podobieństwa różnice
3. Ustal z koleżanką lub kolegą z ławki, czy powyższą opowieść
można nazwać mitem. Wykonajcie podane polecenia i napiszcie Mit – opowieść fantastyczna
wniosek w zeszytach. wyjaśniająca np. pochodzenie
a) Co wyjaśnia mit o Prometeuszu? Opracujcie w zeszytach bogów, ludzi, powstawanie
mapę myśli. świata, zjawisk. W micie
światy bogów, herosów
(nadludzkich bohaterów)
i ludzi często się przenikają
– bogowie kontaktują się
z ludźmi, pomagają im lub
przeszkadzają. Wyróżnia
się różne rodzaje mitów,
m.in. opowiadające o samych
bogach i relacjach między nimi,
mit o Prometeuszu
opisujące początek świata
czy stworzenie ludzi. Mity
pomagały ludziom wyjaśnić
niezrozumiałe zjawiska. Zbiór
mitów to mitologia. Spośród
mitologii różnych narodów
najbardziej znana jest mitologia
starożytnych Greków.
b) Dlaczego – waszym zdaniem – zjawiska ze świata realnego
Grecy tłumaczyli w sposób fantastyczny? Podyskutujcie
o tym w klasie.
4. Poznany mit tłumaczy między innymi pochodzenie ludzi. Znajdź
w tekście informacje na temat pierwszych ludzi i napisz w zeszycie
odpowiedzi na poniższe pytania.
Jacy byli pierwsi Kto i w jaki sposób Poszukaj informacji o różnych or-
Kto im przeszkadzał?
ludzie? im pomagał?
ganizacjach społecznych, które
w swych działaniach nawiązu-
ją do mitu o Prometeuszu. Opisz
jedną z nich w zeszycie.
133