Page 139 - polski 5 cz1
P. 139
1. Wypisz z powyższego tekstu określenia czasu.
2. W poniższych zdaniach wskaż wyrazy, które odpowiadają na pytania:
a) ile?
b) który?, w którym?
Badania zaczęły się pięć lat temu, trwały trzy lata, a na wyniki trzeba poczekać około dziesięciu miesięcy.
Był rok 1999. Niektórzy czekali na wielkie wydarzenia w roku 2000.
Liczebniki określają liczbę przedmiotów (osób, zdarzeń) lub ich miejsce w szeregu.
Wyróżniamy
a) liczebniki główne, które odpowiadają na pytanie ile?, czyli określają liczbę przedmiotów, np. dwa, trzy, dziesięć;
b) liczebniki porządkowe, które odpowiadają na pytanie który z kolei?, czyli określają miejsce w szeregu, np. drugi, piąty,
dziesiąty;
c) liczebniki zbiorowe, które określają liczbę:
• istot niedorosłych, np. sześcioro dzieci, kociąt,
• grup osób różnej płci, np. sześcioro rodziców, uczestników;
• rzeczy, które występują tylko w liczbie mnogiej lub w parach, np. sześcioro drzwi, oczu;
d) liczebniki ułamkowe, które określają ilość czegoś za pomocą ułamka, np. pół, półtora;
e) liczebniki nieokreślone, które wskazują na liczbę czegoś w sposób ogólnikowy, np. wiele, kilka.
Liczebniki odmieniają się
• przez przypadki i rodzaje, np.
M. sześcioro dzieci, sześć pań, sześciu panów
D. sześciorga dzieci, sześciu pań, sześciu panów
• przez liczby – tylko liczebniki porządkowe, np.
Druga zawodniczka i trzeci zawodnik dostali nagrody pocieszenia.
Drudzy zawodnicy i trzecie zawodniczki dostali nagrody pocieszenia.
3. Liczebniki z ramek napisz słownie (we właściwej formie) w zeszycie wraz z podanymi rzeczownikami.
2 5 100
..... chłopców ..... kobiet z/ze ….. różami
..... szczeniąt ..... skrzypiec o ..... mężczyznach
137