Page 27 - polski 5 cz2
P. 27
5. Powiedz, dlaczego – twoim zdaniem – ostatni czar chłopca się
nie spełnił. Czym mogła być „niewidzialna ręka”?
6. Przeczytaj zamieszczoną niżej krótką dedykację, którą Janusz Dedykacja – krótki tekst
Korczak napisał na końcu książki, i powiedz, co o niej myślisz. umieszczony na początku (lub
To trudna książka. Tę trudną książkę poświęcam niespokoj- na końcu) książki, na fotografii
nym chłopcom, którym się trudno poprawić. Trzeba chcieć i sil- itp., informujący o tym, komu
nie, i wytrwale. Trzeba wolę hartować. Trzeba być pożytecznym. została ona podarowana lub
poświęcona.
Dziwne jest życie, życie jest jak dziwny sen. Kto ma silną wolę
i silną chęć służby ludziom, temu życie będzie pięknym snem.
Choćby droga do celu była poplątana, a myśli niespokojne. [...]
7. Odpowiedzcie na poniższe pytania. Ustalcie i zapiszcie w zeszytach
wnioski płynące z umieszczenia przez Janusza Korczaka dedykacji.
a) Do kogo autor kieruje swoje słowa?
b) Co to znaczy być „niespokojnym chłopcem” (dzieckiem)?
c) Jakie rady autor daje tym, którzy są niespokojni?
8. Kajtuś otrzymuje czarodziejską różdżkę. Napisz dedykację dla
chłopca na kartce przyczepionej do niezwykłego przedmiotu.
Przestrzeż go m.in. przed złym wykorzystaniem różdżki.
9. Gdyby ludzie mogli czarować – byłoby lepiej czy gorzej na świecie?
Podyskutuj z koleżankami i kolegami o zagrożeniach i nadziejach
związanych z taką sytuacją, według podanych wskazań. Zapisz
w zeszycie po jednym przykładzie do każdego punktu.
To się nie mogło
wydarzyć
Takie umiejętności
mają ludzie
To było
prawdopodobne
To umieją tylko
postacie baśniowe Wyszukaj w internecie informacje
na temat filmowych bądź teatral-
nych adaptacji książek Janusza
10. Podaj przykłady dobrych czarodziejów i złych czarnoksiężników, Korczaka. Napisz w zeszycie krót-
których znasz z literatury i filmu. ką notatkę na ten temat.
25