Page 35 - polski 5 cz2
P. 35

1.   Opowiedz o swoich wrażeniach z lektury opowiadania.

          2.   Przedstaw w zeszycie sytuację dzieci według podanej mapy myśli.
                                                                                         „Miej serce i patrzaj serce” napi-
               Co ich                                                 Gdzie              sał Adam Mickiewicz. Jego sło-
               łączyło?                                               mieszkały          wa zainspirowały później Jana
                                                                      dzieci?
                                                                                         Twardowskiego do napisania
                                                                                         „miej serce i nie patrz w serce”.
                                                                      Kim były           Wyjaśnij oba cytaty w zeszycie.
                                                                      dzieci?








               W jaki sposób
               brak wzroku                                            Jak się żyło
               wpływał                                                dzieciom?
               na ich życie?




          3.   Porozmawiajcie o opowieściach Racheli i Menaszego. O czym
               mówiły niewidome dzieci?

          4.   Napisz w zeszycie odpowiedzi na poniższe pytania.
               a)    W jaki sposób „widziały” świat niewidome dzieci?
               b)    Dlaczego – twoim zdaniem – Menasze przestrzegał Rachelę,
                     aby nikomu nie mówiła o tym, co „widzi”?


          5.   Porozmawiaj z koleżankami i kolegami o tym, czy ludzie widzący
               mogą zrozumieć świat ludzi niewidomych, a niewidomi – świat
               ludzi widzących.


          6.   Powiedz, co to znaczy „widzieć oczyma duszy”. Wyjaśnij te
               słowa w zeszycie, wykorzystując przykłady z tekstu oraz własne
               przemyślenia.


          7.   Zastanów się, czym się różnią spojrzenia człowieka i Boga. Znajdź
               w tekście odpowiednie fragmenty i dokończ poniższe zdania
               w zeszycie.

                                                                                         Pomoc
                   Człowiek patrzy                Pan patrzy w serce, to znaczy...
                 na pozory, to znaczy...                                                 czas wydarzeń: brzask, dzień,
                                                                                         wczesne popołudnie, noc
                                                                                         miejsce wydarzeń: ruchliwa uli-
          8.   Ułóż w zeszycie krótkie opowiadanie, w którym opiszesz                    ca w centrum miasta, pola i lasy,
               szczegółowo każdy element świata przedstawionego. Następnie
               poproś rodziców, aby posłuchali twojego opowiadania                       wnętrze domu
               z zamkniętymi oczami. Po przeczytaniu poproś ich, aby powiedzieli         bohaterowie: ludzie, ludzie i zwie-
               ci, czy zdołali zobaczyć to, o czym usłyszeli.                            rzęta, dzikie zwierzęta

                                                                                  33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40