Page 35 - polski 5 cz2
P. 35
1. Opowiedz o swoich wrażeniach z lektury opowiadania.
2. Przedstaw w zeszycie sytuację dzieci według podanej mapy myśli.
„Miej serce i patrzaj serce” napi-
Co ich Gdzie sał Adam Mickiewicz. Jego sło-
łączyło? mieszkały wa zainspirowały później Jana
dzieci?
Twardowskiego do napisania
„miej serce i nie patrz w serce”.
Kim były Wyjaśnij oba cytaty w zeszycie.
dzieci?
W jaki sposób
brak wzroku Jak się żyło
wpływał dzieciom?
na ich życie?
3. Porozmawiajcie o opowieściach Racheli i Menaszego. O czym
mówiły niewidome dzieci?
4. Napisz w zeszycie odpowiedzi na poniższe pytania.
a) W jaki sposób „widziały” świat niewidome dzieci?
b) Dlaczego – twoim zdaniem – Menasze przestrzegał Rachelę,
aby nikomu nie mówiła o tym, co „widzi”?
5. Porozmawiaj z koleżankami i kolegami o tym, czy ludzie widzący
mogą zrozumieć świat ludzi niewidomych, a niewidomi – świat
ludzi widzących.
6. Powiedz, co to znaczy „widzieć oczyma duszy”. Wyjaśnij te
słowa w zeszycie, wykorzystując przykłady z tekstu oraz własne
przemyślenia.
7. Zastanów się, czym się różnią spojrzenia człowieka i Boga. Znajdź
w tekście odpowiednie fragmenty i dokończ poniższe zdania
w zeszycie.
Pomoc
Człowiek patrzy Pan patrzy w serce, to znaczy...
na pozory, to znaczy... czas wydarzeń: brzask, dzień,
wczesne popołudnie, noc
miejsce wydarzeń: ruchliwa uli-
8. Ułóż w zeszycie krótkie opowiadanie, w którym opiszesz ca w centrum miasta, pola i lasy,
szczegółowo każdy element świata przedstawionego. Następnie
poproś rodziców, aby posłuchali twojego opowiadania wnętrze domu
z zamkniętymi oczami. Po przeczytaniu poproś ich, aby powiedzieli bohaterowie: ludzie, ludzie i zwie-
ci, czy zdołali zobaczyć to, o czym usłyszeli. rzęta, dzikie zwierzęta
33