Page 30 - polski 5 cz2
P. 30
6.6 Widzieć inaczej
Podejmij temat z Wraz z koleżanką lub kolegą odegrajcie role osoby niewidomej i jej
opiekuna.
Osoba będąca opiekunem dokładnie zawiązuje przepaską oczy
podopiecznemu, który później próbuje poruszać się przez kilka chwil
po klasie i wykonywać określone zadania. Potem następuje zamiana ról.
z Zapisz wrażenia i uczucia, które towarzyszyły ci podczas
wykonywania poprzedniego zadania. Wyobraź sobie i opowiedz,
jak osoba niewidoma może się czuć w domu czy na ulicy.
Jakie były twoje Jakie były
uczucia? twoje
obawy?
Jakie były
twoje nadzieje,
oczekiwania
względem
otoczenia?
z Powiedz, w jaki sposób osoba niewidoma poznaje świat. Na jakie
trudności jest narażona? Czego jest pozbawiona?
z Przeczytaj opowiadanie Isaaca Bashevisa Singera Menasze
i Rachela. Zapamiętaj sytuację, w której znaleźli się bohaterowie.
Isaac Bashevis Singer [czyt. iza- Isaac Bashevis Singer
ak baszewis zinger] (1902–1991) Menasze i Rachela
– urodził się w Polsce, w 1935
roku wyjechał do Stanów Zjed- (fragment)
noczonych. Autor powieści, m.in. W przytułku w Lublinie wydzielono specjalny pokój dla dzieci – sie-
Sztukmistrz z Lublina, oraz opo- rot oraz dzieci chorych i kalekich. Wychowywali się tam Menasze
wiadań, m.in. Koza Złotka. W 1978
roku otrzymał literacką Nagrodę i Rachela. Oboje byli niewidomymi sierotami. Rachela urodziła się
Nobla. niewidoma, a Menasze stracił wzrok na skutek ospy, kiedy miał trzy
lata. […] Menasze miał zaledwie dziewięć lat, ale już wykazywał nie-
28