Page 21 - polski 6 cz2
P. 21
3. Zastanówcie się w grupach i powiedzcie, czy postępowanie Manipulacja – przedstawianie
agenta i jego sposób przekonywania były uczciwe. Które jego faktów, danych, zdarzeń w taki
argumenty można zaliczyć do manipulacji? sposób, aby osiągnąć korzyści
4. Spróbuj przewidzieć, jakie konsekwencje mógł ponieść pan Fusi przez wprowadzenie w błąd
wskutek chorobliwego oszczędzania czasu. rozmówcy, słuchacza, widza itp.
Czy miałby więcej Ważne!
Czego by zaprzestał? Jak by się czuł?
czasu?
Warto zwrócić uwagę na pierw-
sze słowo rozpoczynające e-mail.
5. Wyobraźcie sobie, że jesteście agentami Kasy Rozsądnego Najlepiej użyć ofi cjalnej formy:
5.
Wykorzystania Czasu. Przygotujcie w grupach prezentację Szanowna Pani/Szanowny Panie
przekonującą pana Fusi, że nie zmarnotrawił swojego życia ani lub nieofi cjalnej: Cześć. Unikać
swojego czasu. Wykorzystajcie schemat zastosowany przez
agenta XYQ/384/b, ale fakty ukażcie jako korzystne dla pana Fusi. natomiast należy zwrotu: Witam,
Przedstawcie efekty pracy na forum klasy. który uznawany jest za błędny
i niegrzeczny. Zwroty powitalne
Argumenty naszego kończymy przecinkiem.
Argumenty agenta XYQ/384/b
agenta
List elektroniczny, inaczej:
Trwoni pan życie na szczękaniu nożyczkami.
e-mail [czyt. imejl – to
Co dzień traci pan godzinę przy matce. wiadomość wysłana pocztą
elektroniczną, czyli też
Trwoni pan 165 564 000 sekund na spotkaniach e-mailem. W spolszczonej,
z przyjaciółmi, śpiewie itp.
potocznej, wersji wyraz ten
Traci pan 441 504 000 sekund na sen. funkcjonuje jako mejl.
Jak odmieniać wyraz e-mail?
6. Jako agent Kasy Rozsądnego Wykorzystania Czasu napisz list liczba pojedyncza
elektroniczny do pana Fusi. Przekonaj go, że nie zmarnotrawił M. e-mail
swego życia i swego czasu. Pamiętaj o argumentach użytych przez D. e-maila lub e-mailu
agenta XYQ/384/b.
C. e-mailowi
B. e-mail
N. e-mailem
Ms. e-mailu
W. e-mailu
liczba mnoga
M. e-maile
D. e-maili lub e-mailów
C. e-mailom
B. e-maile
N. e-mailami
Ms. e-mailach
W. e-maile
Wysyłać listy elektroniczne to
e-mailować.
19
0717_881217_polski_kl6_cz_2_DRUK.indd 19 17.07.2019 20:21:07