Page 114 - polski 7 cz 1
P. 114

2.   Przypomnij definicje apostrofy i inwokacji (strona poprzednia), a następnie
                                                 zastanów się, czy omówione wyżej zwroty mają cechy apostrofy. W tym
        Dziś wielu Polaków emigruje w celach     kontekście powiedz, czy fragment Pana Tadeusza słusznie został nazwany
        zarobkowych  lub  by  się  uczyć  za  gra-  Inwokacją.
        nicą. Znajdź informacje na temat tego,
        jak się czują z dala od rodzinnego kraju,   3.   Opracuj w zeszycie poniższą mapę myśli na podstawie Inwokacji.
        co myślą, czy chcą wracać. Porozma-
        wiajcie o tym w klasie.                  To mówi o niej narrator
                                                  – ważne cytaty
                                                                                                  Dlaczego tak
                                                                                                  mówi? – twoje
                                                                                                  spostrzeżenia




                                                                            OJCZYZNA


                                                 O czym marzy
                                                 narrator?                                              Czym jest
                                                                                                        dla niego?


                                                 Powiedz, jaki obraz ojczyzny wyłania się z Inwokacji. Jaki wpływ na takie jej
                                                 ukazanie mogły mieć kolejne wydarzenia z życia Adama Mickiewicza?


                                            4.   Wskażcie i nazwijcie środki stylistyczne, których użył poeta, aby zbudować
                                                 obraz ojczyzny.

                                            5.   Inwokacja, jak cały Pan Tadeusz, napisana jest regularnym wierszem.
                                                 Odkryj tę regularność, analizując budowę wersów, układ i rodzaj rymów.
                                                 Określ jej funkcję.

        Do tradycji szkolnej weszło już pamięcio-  a)   Sprawdź, ile sylab występuje w wersie i zanotuj ich liczbę w zeszycie
        we opanowanie Inwokacji. Wy także po-        za pomocą poziomych kresek: jedna kreska = jedna sylaba. Powiedz,
        winniście nauczyć się jej i wyrecytować      co zwróciło twoją uwagę.
        ją wzorowo w klasie. Możecie zapropo-    b)   Przeczytaj wyraźnie i starannie kilka wersów i wskaż w każdym
        nować własną wersję albo wykorzystać         z nich stały przedział wewnątrzwersowy – zwany jest on średniówką
        wskazówki mistrzów słowa na podsta-          i wypada zawsze po tej samej liczbie sylab. Jego sygnałem jest koniec
                                                     wyrazu, np.:
        wie internetowych nagrań. Znajdziecie        Litwo, ojczyzno moja, + ty jesteś jak zdrowie,
        je bez kłopotu.                              — — — — — — — (7) + — — — — — — (6)
                                                 c)   Wskaż średniówkę w kolejnych wersach. Nie zawsze jest ona
                                                     tak wyrazista, to znaczy nie zawsze dzieli wers na dwie jednostki
                                                     składniowe – zwróć uwagę na wers trzeci, w którym podział wypada
                                                     wewnątrz zdania:
                                                     Kto cię stracił. Dziś piękność + twą w całej ozdobie
                                                 d)   W jednym miejscu regularność jest wyraźnie zachwiana. Znajdź ten
                                                     fragment i zastanów się, na czym polega to zachwianie. Przeczytaj
        Przerzutnia – występująca w wierszu          informację na temat przerzutni.
        niezgodność pomiędzy układem             e)   Opisz układ rymów. Oceń, czy są dokładne czy niedokładne, a także
        wersów a podziałem na zdania. Polega         rozpoznaj, czy są męskie (rymuje się jedna sylaba, np. włos – głos) czy
        na przeniesieniu końcowej części             żeńskie (rymuje się co najmniej półtorej sylaby, np. blizna – siwizna).
        zdania do następnego wersu.              f)   Przeczytaj jeszcze raz Inwokację, wsłuchując się w jej rytm. Możesz
                                                     wysłuchać jej wzorowej recytacji w internecie. Powiedz, w jaki sposób
                                                     oddziałuje on na słuchacza.

                                       112
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119