Page 154 - polski 7 cz 1
P. 154
swobodnie ją przedstawia, albowiem na swoich obrazach często umieszczał
postacie, których w danym miejscu nie było. Mimo tej krytyki wiele wydarzeń
Niektórym postaciom historycznym Jan historycznych funkcjonuje dziś w powszechnej świadomości tak, jak przedsta-
Matejko nadał na obrazach wygląd wił je Jan Matejko. Jak twierdzili – w zastępstwie mistrza – jego zwolennicy,
współczesnych mu osób. Zdarza się też,
że przedstawione postacie w rzeczywi- nie chodziło mu o przedstawienie określonego faktu, lecz danie wyrazu pew-
stości nie brały udziału w prezentowa- nej idei zdarzenia.
nych wydarzeniach, a jednak malarz Drugą pasją artysty, jako zagorzałego patrioty, była Polska. Dofinanso-
zdecydował się na umieszczenie ich wywał miasto Kraków, biednych i kulturę, pokazując swoje obrazy za darmo
w swym dziele. Dlaczego tak robił? Od- lub przekazując je narodowi (np. dzieło Hołd pruski ukończone w 1882 roku).
szukaj ciekawostki na ten temat i przed-
staw je w klasie w formie np. prezentacji
multimedialnej. 1. Porozmawiaj z koleżankami i kolegami o tym, co was zdziwiło, zaskoczyło
w podanych informacjach o Janie Matejce. Czy tak wyobrażaliście sobie
na przykład szkolne doświadczenia tego wielkiego twórcy?
2. Aby utrwalić sobie wiadomości o jednym z najsłynniejszych polskich
malarzy – ułóżcie w grupach trzyzadaniowy quiz na temat Jana Matejki.
Zadajcie pytania innym grupom i oceńcie odpowiedzi. Kto najlepiej
zapamiętał informacje na temat malarza?
3. Obejrzyj wybrane obrazy Jana Matejki. Zwróć uwagę na przedstawione
na nich wydarzenia.
Dzwon Zygmunt znajduje się 4. Wybierz jeden z obrazów Jana Matejki i opisz go. W razie potrzeby
na Wieży Zygmuntowskiej przeczytaj w dostępnym źródle historycznym informacje na temat
w katedrze wawelskiej w Krakowie przedstawionych na obrazie wydarzeń oraz postaci.
Wiele obrazów Jana Matejki znajduje
się w zbiorach Muzeum Narodowego,
np. wspomnianego w tekście Stańczy-
ka można obejrzeć w Warszawie. Jan Matejko, Stańczyk, 1862
152