Page 159 - polski 7 cz 1
P. 159

drugi nurt krytyki Matejkowskiego dzieła. „Wszystko jest pomieszane i cha-
          otyczne w tej kompozycji, której malarz nie umiał tak dalece uogólnić, aby
          stworzyć alegorię, a którą zaciemnił nadzwyczajnie, chcąc zachować jej cha-
          rakter obrazu historycznego”. [...]
             Za Matejkę, który myśli formułował z trudem, próbował tłumaczyć jego
          założenie Józef Szujski, autor Objaśnienia do „Rejtana”: „Obraz ten bierze jed-
          ną, oderwaną chwilę dziejową i czyni ją reprezentantką epoki całej upadku
          naszego, wprowadzając w nią żywioły tego upadku z całej epoki wzięte; łączy
          historyczność chwili z alegorią, a narażając się na ogromne trudności tej kom-
          binacji, podlega z natury swojej najsprzeczniejszym ocenianiom, tłumaczy
          owe niezliczone pretensje tyczące się wprowadzonych osób”. [...]

          Norwida sąd osobny

          Z obfitych współczesnych głosów – polskich i obcych – jakie wzbudził Rejtan,
                                            20
          wyodrębnia się sąd Cypriana Norwida . Nie mieści się on w żadnym ze wska-
          zanych tu krytycznych nurtów. Norwid przebywał w Paryżu podczas wystawy    Jan Matejko (fot. Juliusz Mien)
          1867 roku. Był jednym z inicjatorów wręczenia artyście medalu od miejsco-
          wych rodaków. [...]
             Norwid dał [...] przenikliwą analizę obrazu, jedną z najlepszych analiz
          szczególnych  cech  malarstwa  Matejki  w  ogóle:  „Pan  Matejko  jest  jednym
          z najbieglejszych malarzy dziś w Europie, i jest jednym z najmniej wyobra-
          żenia  mających  o  artyzmie  artystów,  lubo   dziś  mnogich.  Wszystko  tam
                                                  21
          wyzute  z ideału! To parlament? – a to wielka karczma flamandzka, gdzie
                22
          halabardują  z kijami i pięściami – żadnego a żadnego senatorskiego gestu,   20  Cyprian Kamil Norwid (1821–1883) –
                     23
          żadnego męża togi , żadnej parlamentarnej fałdy na ramieniu  – Rejtan nie   polski poeta, pisarz, grafik, rzeźbiarz, ma-
                           24
                                                                   25
          gladiator konający, ani męczennik, ufny w zapieczętowanie sprawy  i czujący   larz i filozof – patrz s. 105 podręcznika.
                                                                      26
          pod palcami ręki swojej sakramenta dziejów  – nie. Rejtan tam jest wąsaty   21  lubo – choć, chociaż
                                                   27
          demoniak, który zawiesiście dokonał swego i koniec. [...] Pieniądze złote zna-  22  wyzute – pozbawione
          czą to a to – koperty od listów to i owo – i tak dalej”.                   23  halabardują – pogardliwe określenie
                                                                                     z żargonu aktorskiego, halabardować
                                                                                     lub grać halabardę to znaczy odgry-
          1.   Porozmawiajcie o obrazie Rejtan, biorąc pod uwagę informacje          wać mało znaczącą, niewielką rolę,
              z przeczytanego tekstu Marii Poprzęckiej.
                                                                                     stać w tłumie (halabarda – rodzaj bro-
                                                                                     ni, dziś używana w funkcji reprezenta-
                                                      Co przedstawia obraz,          cyjnej)
                                                        a co symbolizuje?            24  toga – zakładany w okolicznościach
                                                                                     oficjalnych strój prawników i profeso-
                                                                                     rów wyższych uczelni
                    Jan Matejko                       Za co go krytykowano,          25  żadnej parlamentarnej  fałdy  na  ra-
                      Rejtan                           a za co chwalono?
                                                                                     mieniu – parlament przedstawiony jak
                                                                                     karczma, pozbawiony dostojeństwa
                                                                                     26  ufny w zapieczętowanie sprawy –
                                                     Jak Polacy „widzą historię      wierzący w wartość idei, o którą walczy
                                                      przez pryzmat obrazu”?
                                                                                     27  sakramenta dziejów – powaga historii

                                                                                   157
   154   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164