Page 156 - polski 7 cz 1
P. 156

4.12     Spory o historię malowaną przez Mistrza  (alegoria)




        Podejmij temat                          z  Sposób patrzenia na historię i jej odbiór może się różnić z powodu
                                                 wielu czynników – jakich? Porozmawiajcie o tym, dlaczego ludzie tak
                                                 różnie odnoszą się do tych samych wydarzeń i oceniają je negatywnie
                                                 lub pozytywnie.
                                                z  Przypomnij okoliczności I rozbioru Polski – wykorzystaj wiadomości znane ci
                                                 z lekcji historii lub znajdź je w dostępnych źródłach.
                                                z  Obejrzyj obraz Jana Matejki pt. Rejtan – Upadek Polski, przedstawiający
                                                 protest posła Tadeusza Rejtana przeciwko I rozbiorowi Polski na Sejmie
                                                 Rozbiorowym w 1773 r. Powiedz, w jaki sposób malarz przedstawił sprzeciw
                                                 Rejtana. Jak zachowują się pozostałe postacie?











































        Jan Matejko, Rejtan – Upadek Polski, 1866

                                                z  Sposób widzenia historii przez Jana Matejkę wzbudzał w jego czasach
                                                 gorące dyskusje. Tak było na przykład w przypadku Rejtana – obrazu
                                                 symbolizującego jeden z największych dramatów w dziejach Polski:
                                                 rozbiory. Przeczytajcie w zespołach fragment książki znanej badaczki
                                                 kultury – profesor Marii Poprzęckiej – poświęcony odbiorowi tego dzieła.
                                                 Jedna z grup niech zwraca uwagę na to, za co krytykowano Jana Matejkę,
                                                 druga – za co go doceniono.

                                      154
   151   152   153   154   155   156   157   158   159   160   161