Page 160 - polski 7 cz 1
P. 160

Ciekawe!                            2.   Pamiętasz, że Adam Mickiewicz „uśmiercił” Ordona w swym utworze.
                                                 Z kolei Matejko „domalował” postacie niebędące uczestnikami i świadkami
        Zamiłowanie do polskiej historii zaszcze-  wystąpienia Rejtana. Obaj artyści zmienili więc fakty. Odpowiedz na
        pił w Janie Matejce najpewniej jego      pytania dotyczące zabiegów twórczych zastosowanych przez malarza.
        starszy brat, Franciszek, który sam był hi-
        storykiem. Młody malarz inspirował się   a)   Dlaczego – twoim zdaniem – Jan Matejko zmienił znacząco
        ponadto m.in.  Śpiewami historycznymi        okoliczności protestu Rejtana? Zwróć uwagę na tytuł: Rejtan – Upadek
                                                     Polski.
        poety i publicysty Juliana Ursyna Niem-  b)   Przypomnij sobie definicję alegorii (przypis 19 na s. 156) i powiedz,
        cewicza,  ilustrowanym zbiorem pieśni        dlaczego w sporze o obraz padło sformułowanie, że jest on alegorią
        historyczno-patriotycznych, wydanym          upadku Polski.
        po raz pierwszy w 1816 r.                c)   Co tak naprawdę – według sądów przywołanych przez Marię
                                                     Poprzęcką – chciał pokazać Jan Matejko? Czy chodziło o samą scenę
                                                     z Rejtanem, czy raczej o coś więcej?
                                                 d)   Jaka jest rola artysty – przedstawiać fakty czy wzbudzić określone
                                                     uczucia odbiorcy, przekazywać mu głębsze treści? Wyraź swoją opinię
                                                     na ten temat.

                                            3.   Maria Poprzęcka zatytułowała swój tekst Wąsaty demoniak.
                                                 a)   Dlaczego – twoim zdaniem – wybrała to określenie z wypowiedzi
                                                     Norwida? Spróbuj wyjaśnić jego znaczenie.
                                                 b)   Na jaką cechę obrazu Matejki zwróciła w ten sposób uwagę – jego
                                                     wartość jako źródła wiedzy historycznej czy jego wartość jako dzieła
                                                     sztuki przedstawiającego rozpaczliwego obrońcę Polski?
                                                 c)   Spróbuj wymyślić inny tytuł tekstu Marii Poprzęckiej. Uzasadnij
                                                     swój wybór.









        Strona tytułowa Śpiewów
        historycznych Niemcewicza z 1816 r.




















        Przyjrzyj się obrazowi Matejki i powiedz,
        w jaki sposób malarz przedstwił tytuło-
        wą Polonię, czyli Polskę.           Jan Matejko, Polonia, 1863

                                            4.   Artyści często wiązali i wiążą tematykę swych dzieł z ojczyzną. Dlaczego,
                                                 twoim zdaniem, tak się dzieje? Porozmawiaj o tym z koleżankami i kolegami,
                                                 a następnie napiszcie wspólny wniosek.

                                      158
   155   156   157   158   159   160   161   162   163   164   165