Page 147 - polski 8 cz1
P. 147

3.10       Kiedy nawet podręcznik nie powie prawdy  (styl wypowiedzi
                   poetyckiej, wiersz wolny, wartości estetyczne dzieła sztuki)





          Podejmij temat                          z  Przypomnij, które teksty kultury z niniejszego rozdziału można nazwać
                                                  „lekcjami historii”. W jaki sposób wpłynęły na twoją wizję przeszłości?
                                                  z  Po zakończeniu II wojny światowej w Polsce został wprowadzony
                                                  ustrój komunistyczny. W wielu publikowanych wówczas tekstach
                                                  fałszowano obraz dziejów naszego kraju i tworzono wizję historii zgodną
                                                  z linią rządzącej partii. Wszystkie wydawnictwa, filmy i widowiska były
                                                  cenzurowane. Wielu twórców wyemigrowało do państw zachodniej Europy
                                                  lub do USA – wśród nich byli m.in. Czesław Miłosz i Stanisław Barańczak.
                                                  Porozmawiajcie o tym – na podstawie waszej wiedzy historycznej – jakie
                                                  były inne skutki manipulowania faktami i ograniczenia wolności słowa
                                                  w PRL-u (to skrótowiec od ówczesnej nazwy naszego kraju – Polska
                                                  Rzeczpospolita Ludowa).
                                                  z  Przeczytaj wiersz Stanisława Barańczaka. Podczas lektury zwróć uwagę,
                                                  co podmiot liryczny mówi na temat wartości niektórych źródeł informacji.




                 Stanisław Barańczak
                 Co będzie świadectwem
                 z matury dla zaocznych


          Nie nasze podręczniki historii, których nikt
          nie otworzy, bo i po co, nie
          gazety, które nigdy nie były otwarte
          na rzeczywistość (jeśli nie liczyć niektórych
          nekrologów  i prognoz pogody), nie listy,                                  Stanisław Barańczak (1946–2014) – po-
                    1
          które tak często były otwierane , że                                       eta, krytyk literacki, tłumacz, w 1980 r.
                                      2
          niczego w nich nie mogliśmy pisać otwarcie,                                zaangażował się w  działalność  „Soli-
          i nawet nie literatura, też zamknięta                                      darności”. W 1981 r. wyjechał do Stanów
          w sobie, w szufladach urzędników albo                                       Zjednoczonych. Wiele z jego utworów
          w tekturowych trumienkach okrojonych wydań                                 publikowano w drugim obiegu, tzn. poza
                                                     3
                                                                                     państwowymi wydawnictwami.
          jeśli co pozostanie, to otwarte oczy
          tego dziecka, co dzisiaj nie może zrozumieć                                1   nekrolog – zawiadomienie o czyjejś
          naszego świata zamkniętego – i                                             śmierci, zamieszczone np. w gazecie
          otwiera usta, aby zadać nam pytanie;                                       2   listy, które tak często były otwierane –
          i jeśli nie przestanie powtarzać swych pytań,                              czytanie prywatnej korespondencji było
          da kiedyś naszej prawdzie otwarte świadectwo                               jedną z metod peerelowskich służb bez-
                                                                                     pieczeństwa śledzących obywateli
                                                                                     3   okrojonych wydań – fragmenty lub
                                                                                     całe  utwory  niedopuszczone do  druku
                                                                                     przez cenzorów

                                                                                   145
   142   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152