Page 148 - polski 8 cz1
P. 148
1. Wskaż w pierwszej zwrotce potencjalne źródła historyczne oraz ocenę ich
wartości. Opracuj w zeszycie mapę myśli według podanego schematu.
Źródła wiedzy historycznej
Ocena: .....
Porozmawiajcie o tym, w jaki sposób
autor zdjęcia, Jacek Halicki, przedstawił 2. Powiedz, jaki obraz PRL-owskiej rzeczywistości buduje podmiot liryczny
obraz cenzury komunistycznej. w wierszu.
3. Kto i w jaki sposób może stać się prawdziwym świadkiem historii?
Odpowiedz na pytania na podstawie drugiej zwrotki.
4. Do jakich refleksji na temat historii skłania cię wiersz Stanisława
Barańczaka? Wyraź swą opinię na forum klasy.
5. Opisz styl wypowiedzi poetyckiej w utworze.
a) Jakiego języka używa osoba mówiąca? Zwróć uwagę na wyrazy
potoczne, np. związek frazeologiczny w tytule.
b) Wskaż w wierszu środki poetyckie.
c) Jaki zabieg poetycki powtarza się dość często? Pojawia się już
na granicy wersu pierwszego i drugiego. Wskaż go w innych
fragmentach.
6. Przeanalizuj budowę utworu – zwrotki, układ i powtarzalność wersów, rymy.
a) Przypomnij sobie cechy wiersza wolnego poznane w klasie 7.
b) Ustal, czy wiersz Barańczaka można określić tym terminem.
Odpowiedź uzasadnij.
Wartości estetyczne dzieła sztuki
– zdolność wywoływania u odbiorcy 7. Wymień tytuł zamieszczonego w tym rozdziale utworu, który oddziałał
przeżyć estetycznych, np. poczucia na ciebie najmocniej i z tego względu pozostał w twej pamięci.
przyjemności, radości, ale też smutku, a) Powiedz, jakie uczucia w tobie wywołał.
rozgoryczenia, strachu, czyli poruszenia b) Dlaczego ci się ten tekst spodobał?
emocjonalnego, intelektualnego; c) Przedstaw wartość estetyczną wybranego przez ciebie dzieła
również zespół cech dzieła sztuki w notatce w zeszycie.
pozwalających na jego ocenę z punktu d) Przeczytajcie swoje notatki na forum klasy i porozmawiajcie
widzenia wartości uznanych za istotne, o tym, na co zwróciliście uwagę w ocenie wartości estetycznych
np. piękna, brzydoty. wybranych dzieł.
146