Page 148 - polski 8 cz1
P. 148

1.   Wskaż w pierwszej zwrotce potencjalne źródła historyczne oraz ocenę ich
                                                 wartości. Opracuj w zeszycie mapę myśli według podanego schematu.














                                                                    Źródła wiedzy historycznej








                                                                           Ocena: .....


        Porozmawiajcie o tym, w jaki sposób
        autor zdjęcia, Jacek Halicki, przedstawił   2.   Powiedz, jaki obraz PRL-owskiej rzeczywistości buduje podmiot liryczny
        obraz cenzury komunistycznej.            w wierszu.

                                            3.   Kto i w jaki sposób może stać się prawdziwym świadkiem historii?
                                                 Odpowiedz na pytania na podstawie drugiej zwrotki.


                                            4.   Do jakich refleksji na temat historii skłania cię wiersz Stanisława
                                                 Barańczaka? Wyraź swą opinię na forum klasy.

                                            5.   Opisz styl wypowiedzi poetyckiej w utworze.
                                                 a)   Jakiego języka używa osoba mówiąca? Zwróć uwagę na wyrazy
                                                     potoczne, np. związek frazeologiczny w tytule.
                                                 b)   Wskaż w wierszu środki poetyckie.
                                                 c)   Jaki zabieg poetycki powtarza się dość często? Pojawia się już
                                                     na granicy wersu pierwszego i drugiego. Wskaż go w innych
                                                     fragmentach.

                                            6.   Przeanalizuj budowę utworu – zwrotki, układ i powtarzalność wersów, rymy.
                                                 a)   Przypomnij sobie cechy wiersza wolnego poznane w klasie 7.
                                                 b)   Ustal, czy wiersz Barańczaka można określić tym terminem.
                                                     Odpowiedź uzasadnij.
        Wartości estetyczne dzieła sztuki
        – zdolność wywoływania u odbiorcy   7.   Wymień tytuł zamieszczonego w tym rozdziale utworu, który oddziałał
        przeżyć estetycznych, np. poczucia       na ciebie najmocniej i z tego względu pozostał w twej pamięci.
        przyjemności, radości, ale też smutku,   a)   Powiedz, jakie uczucia w tobie wywołał.
        rozgoryczenia, strachu, czyli poruszenia   b)   Dlaczego ci się ten tekst spodobał?
        emocjonalnego, intelektualnego;          c)  Przedstaw wartość estetyczną wybranego przez ciebie dzieła
        również zespół cech dzieła sztuki            w notatce w zeszycie.
        pozwalających na jego ocenę z punktu     d)   Przeczytajcie swoje notatki na forum klasy i porozmawiajcie
        widzenia wartości uznanych za istotne,       o tym, na co zwróciliście uwagę w ocenie wartości estetycznych
        np. piękna, brzydoty.                        wybranych dzieł.

                                      146
   143   144   145   146   147   148   149   150   151   152   153