Page 145 - polski 8 cz1
P. 145

1.   Wykorzystując diagram, określ sytuację tytułowej Zosi. Uzupełnij schemat
              zgodnie z kolejnymi punktami.



                                      1. Co robi obecnie
                                          Zosia?
             2. Co przeżyło
             w czasie wojny
            dziecko? Przyjrzyj
              się fotografii          5. Wesoła Zosia –
             zamieszczonej            główny problem            3. Co Zosia mówi,
               na s. 140.               dziewczyny.                co myśli?
             Przedstawione
             na niej dzieci
            prawdopodobnie
           nie przeżyły wojny.
                                     4. Co o Zosi sądzili
                                        i sądzą inni?



                                   6. Główna myśl utworu:
                 Jaki jest cel przedstawienia relacji Zosi z jej wojennych doświadczeń?



          2.   Na podstawie powyższego diagramu wyjaśnij ostatnie zdanie tekstu.
              Na czym polega paradoks (patrz s. 100) zawarty w tym stwierdzeniu?


          3.   Wskaż te fragmenty utworu, które przedstawiają sposób widzenia
              i opisywania wojny przez dziecko.
              a)   Jakie odczucia budzi w czytelniku taki sposób relacjonowania zdarzeń?
              b)   Porównaj ten sposób opisu, postrzegania problemów, świadomości
                   z opisami z poznanych już tekstów. Czym się różnią i co na to wpływa?

          4.   Ustal cechy gatunkowe tekstu Idy Fink. Odpowiedz na pytania i wykonaj
              polecenia.

              a)   O czym opowiada narrator?
              b)   Skąd czerpie informacje o Zosi?
              c)   W jaki sposób przytaczane są wypowiedzi bohaterki? Przypomnij
                   znaczenie poniższych pojęć (patrz s. 77) i podaj przykłady z tekstu.
                                                                                     Muzeum Żydów Polskich


                                     Mowa niezależna          Mowa zależna
                  Przykłady


              W jaki sposób posługiwanie się tymi dwoma sposobami przytaczania słów
              Zosi wpływa na styl całości?

              d)   Jaką wartość historyczną, jeśli chodzi o relacje z czasów wojny
                   i zagłady Żydów, ma Wesoła Zosia? Na jakie aspekty wojny utwór    Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o lo-
                   zwraca uwagę?                                                     sie Żydów w czasie II wojny światowej,
              e)   Do jakiego gatunku literackiego można zaliczyć ten tekst?         odwiedź Muzeum Żydów Polskich Polin
              Napisz krótką notatkę podsumowującą odpowiedzi na poszczególne pytania.  w Warszawie.

                                                                                   143
   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149   150