Page 145 - polski 8 cz1
P. 145
1. Wykorzystując diagram, określ sytuację tytułowej Zosi. Uzupełnij schemat
zgodnie z kolejnymi punktami.
1. Co robi obecnie
Zosia?
2. Co przeżyło
w czasie wojny
dziecko? Przyjrzyj
się fotografii 5. Wesoła Zosia –
zamieszczonej główny problem 3. Co Zosia mówi,
na s. 140. dziewczyny. co myśli?
Przedstawione
na niej dzieci
prawdopodobnie
nie przeżyły wojny.
4. Co o Zosi sądzili
i sądzą inni?
6. Główna myśl utworu:
Jaki jest cel przedstawienia relacji Zosi z jej wojennych doświadczeń?
2. Na podstawie powyższego diagramu wyjaśnij ostatnie zdanie tekstu.
Na czym polega paradoks (patrz s. 100) zawarty w tym stwierdzeniu?
3. Wskaż te fragmenty utworu, które przedstawiają sposób widzenia
i opisywania wojny przez dziecko.
a) Jakie odczucia budzi w czytelniku taki sposób relacjonowania zdarzeń?
b) Porównaj ten sposób opisu, postrzegania problemów, świadomości
z opisami z poznanych już tekstów. Czym się różnią i co na to wpływa?
4. Ustal cechy gatunkowe tekstu Idy Fink. Odpowiedz na pytania i wykonaj
polecenia.
a) O czym opowiada narrator?
b) Skąd czerpie informacje o Zosi?
c) W jaki sposób przytaczane są wypowiedzi bohaterki? Przypomnij
znaczenie poniższych pojęć (patrz s. 77) i podaj przykłady z tekstu.
Muzeum Żydów Polskich
Mowa niezależna Mowa zależna
Przykłady
W jaki sposób posługiwanie się tymi dwoma sposobami przytaczania słów
Zosi wpływa na styl całości?
d) Jaką wartość historyczną, jeśli chodzi o relacje z czasów wojny
i zagłady Żydów, ma Wesoła Zosia? Na jakie aspekty wojny utwór Jeśli chcesz się dowiedzieć więcej o lo-
zwraca uwagę? sie Żydów w czasie II wojny światowej,
e) Do jakiego gatunku literackiego można zaliczyć ten tekst? odwiedź Muzeum Żydów Polskich Polin
Napisz krótką notatkę podsumowującą odpowiedzi na poszczególne pytania. w Warszawie.
143