Page 173 - polski 8 cz1
P. 173

4.   W grupach opracujcie dialogi między Adamem i Ewą w momentach          Ciekawe!
              przedstawionych na obrazach. Utrzymajcie je w konwencji pamiętników
              Marka Twaina – zachowajcie cechy charakterystyczne dla sposobu         Wiek XVII można nazwać w Polsce stu-
              prezentacji zdarzeń przez autora.                                      leciem lub czasem pamiętników, ponie-
                                                                                     waż jest to okres rozwoju pamiętnikar-
                                                                                     stwa. Taka forma zachowania w pamięci
                                                                                     minionych wydarzeń zaczęła się poja-
                                                                                     wiać już w drugiej połowie XVI w., kiedy
                                                                                     to szlachetnie urodzeni masowo zdoby-
                                                                                     wali wykształcenie, a umiejąc pisać, no-
                                                                                     towali wspomnienia z własnego życia.
                                                                                     Burzliwy czas w historii Polski, jakim był
                                                                                     wiek XVII, sprzyjał spisywaniu ważnych
                                                                                     zdarzeń w Rzeczypospolitej przez ich
                                                                                     uczestników. Notatki prowadzone niere-
          Jacopo (czyt. jakopo) Tintoretto,   Benjamin West (czyt. bendżamin łest),   gularnie nazywano raptularzami w od-
          Kuszenie Adama, 1551–1552           Wygnanie Adama i Ewy z Raju, 1791      różnieniu od diariuszy, czyli zapisów spo-

                                                                                     rządzanych  na bieżąco i  opatrzonych
          5.   Opisz Ewę z punktu widzenia Adama i na odwrót – Adama widzianego
              oczami Ewy. Uwzględnij czas obserwacji i spostrzeżeń, zapisz je w tabeli.  datą dzienną.


                                                Ewa oczami       Adam oczami
                                                  Adama              Ewy

           Bezpośrednio po stworzeniu Ewy

           W raju

           Po wygnaniu


          6.   Prześledź zmiany, jakie następują w postawach bohaterów wobec siebie.
              Powiedz, z czego one wynikają.

          7.   Porównaj początkowe i końcowe zapiski w obu pamiętnikach. Jakie
              dostrzegasz między nimi różnice?


          8.   Porozmawiaj z koleżankami i kolegami o tym, po co pisze się pamiętnik.
              Swoje ustalenia zapiszcie w punktach na tablicy.
              a)   Wskażcie cechy pamiętnika w przeczytanym tekście.
              b)   Powiedzcie, kto jest narratorem w pamiętniku.
              c)   Opracujcie definicję pamiętnika jako gatunku literackiego.
                   Wykorzystajcie do tego dostępne źródła informacji.



            Po co się go pisze?                                   Kto pisze?


                                        Pamiętnik


                                                                                     Znajdź w dostępnych źródłach nazwiska
            Kiedy się go pisze?                                 Jaką ma formę?       autorów znanych literackich pamiętni-
                                                                                     ków. Ustal, w jakim okresie powstały.

                                                                                   171
   168   169   170   171   172   173   174   175   176   177   178