Page 173 - polski 8 cz1
P. 173
4. W grupach opracujcie dialogi między Adamem i Ewą w momentach Ciekawe!
przedstawionych na obrazach. Utrzymajcie je w konwencji pamiętników
Marka Twaina – zachowajcie cechy charakterystyczne dla sposobu Wiek XVII można nazwać w Polsce stu-
prezentacji zdarzeń przez autora. leciem lub czasem pamiętników, ponie-
waż jest to okres rozwoju pamiętnikar-
stwa. Taka forma zachowania w pamięci
minionych wydarzeń zaczęła się poja-
wiać już w drugiej połowie XVI w., kiedy
to szlachetnie urodzeni masowo zdoby-
wali wykształcenie, a umiejąc pisać, no-
towali wspomnienia z własnego życia.
Burzliwy czas w historii Polski, jakim był
wiek XVII, sprzyjał spisywaniu ważnych
zdarzeń w Rzeczypospolitej przez ich
uczestników. Notatki prowadzone niere-
Jacopo (czyt. jakopo) Tintoretto, Benjamin West (czyt. bendżamin łest), gularnie nazywano raptularzami w od-
Kuszenie Adama, 1551–1552 Wygnanie Adama i Ewy z Raju, 1791 różnieniu od diariuszy, czyli zapisów spo-
rządzanych na bieżąco i opatrzonych
5. Opisz Ewę z punktu widzenia Adama i na odwrót – Adama widzianego
oczami Ewy. Uwzględnij czas obserwacji i spostrzeżeń, zapisz je w tabeli. datą dzienną.
Ewa oczami Adam oczami
Adama Ewy
Bezpośrednio po stworzeniu Ewy
W raju
Po wygnaniu
6. Prześledź zmiany, jakie następują w postawach bohaterów wobec siebie.
Powiedz, z czego one wynikają.
7. Porównaj początkowe i końcowe zapiski w obu pamiętnikach. Jakie
dostrzegasz między nimi różnice?
8. Porozmawiaj z koleżankami i kolegami o tym, po co pisze się pamiętnik.
Swoje ustalenia zapiszcie w punktach na tablicy.
a) Wskażcie cechy pamiętnika w przeczytanym tekście.
b) Powiedzcie, kto jest narratorem w pamiętniku.
c) Opracujcie definicję pamiętnika jako gatunku literackiego.
Wykorzystajcie do tego dostępne źródła informacji.
Po co się go pisze? Kto pisze?
Pamiętnik
Znajdź w dostępnych źródłach nazwiska
Kiedy się go pisze? Jaką ma formę? autorów znanych literackich pamiętni-
ków. Ustal, w jakim okresie powstały.
171