Page 169 - polski 8 cz2
P. 169

S i ł a   w i t a l n a   i   s i ł a   w y r a z u. Dzieło, według mnie, musi mieć
          przede wszystkim własną siłę żywotną. [...] Piękno, w sensie starogreckim i re-
          nesansowym, nie jest celem mojej rzeźby. Między pięknem wyrazu i siłą wyra-
          zu zachodzi różnica funkcji. Pierwsze ma na celu zadowolenie zmysłów, drugie
          posiada żywotność duchową, która [...] przenika głębiej niż do zmysłów.
             Z dotychczasowej mojej wypowiedzi mogłoby wynikać, że kształt i formę
          uważam za cel sam w sobie. Daleki jestem od tego. Mam głębokie przeko-
                                                               8
          nanie, że w rzeźbie wielką rolę grają czynniki asocjacyjne , psychologiczne.   8   asocjacyjny – skojarzeniowy
          Prawdopodobnie sens i znaczenie samej formy zależy od niezliczonych sko-
          jarzeń uwarunkowanych historią człowieka. Zapewne dlatego formy zaokrą-
          glone przywodzą na myśl płodność i dojrzałość, że taką formę ma ziemia,
          piersi kobiece i większość owoców. [...] Każda rzeźba, jaką wykonuję, nabie-
          ra w mym umyśle cech ludzkiego lub zwierzęcego charakteru i osobowości,
          a osobowość ta panuje nad pomysłem.
             Rzeźba moja staje się coraz mniej przedstawiająca, coraz mniej jest po-
          wierzchowną kopią tego, co wizualne, staje się w ten sposób tym, co niektórzy
          chcieliby nazywać abstrakcją ; dzieje się tak dlatego, że pozwala mi to w bar-  9   abstrakcja – kształt, obiekt, który nie
                                    9
          dziej bezpośredni sposób i bardziej intensywnie ukazać ludzką, psychologicz-  ma odpowiednika w żadnym konkret-
          ną treść mego dzieła.                                                      nym przedmiocie
                                                              tłum. Wiesław Juszczak








































          Myron, Dyskobol, V w. p.n.e.        Katarzyna Kobro, Rzeźba             Magdalena Abakanowicz,
                                              przestrzenna, 1925                  Przyjaciele, 2009

                                                                                   167
   164   165   166   167   168   169   170   171   172   173   174