Page 167 - polski 8 cz2
P. 167

8.3        Uchwycone w kamieniu  (rzeźba, analiza dzieła rzeźbiarskiego,
                   styl tekstu)





          Podejmij temat                          z  Przypomnij sobie rzeźby oglądane na zdjęciach lub na żywo. Wybierz jedną
                                                  z nich i opisz.
                                                  z  Podczas czytania tekstu Henry’ego Moore’a (czyt. henrego mura) zwróć
                                                  uwagę, na które właściwości materiału i cechy rzeźby autor kładzie
                                                  największy nacisk.





          Henry Moore                                                                Henry Moore (czyt. mur; 1898–1986)
                                                  1
          Artyści o sztuce. Od van Gogha  do Picassa             2                   – angielski rzeźbiarz i rysownik,
          Wybór i opracowanie Elżbieta Grabska i Hanna Morawska                      wykładowca londyńskich uczelni
                                                                                     artystycznych, laureat licznych
          (fragmenty)                                                                międzynarodowych nagród.

          Dawni Grecy ubóstwiali w rzeźbie własne podobieństwo, przywiązując więk-   Zgromadził słynną kolekcję posągów
                                                                                     w ogrodzie swojego domu w Much
          szą wagę do przedstawiania realistycznego niż wszystkie okresy poprzednie.   Hadham (czyt. macz hedem). Jego
          Renesans wskrzesił ideał grecki i odtąd aż do niedawnych czasów rzeźba eu-  rzeźba zatytułowana Postać
          ropejska była przez ten ideał opanowana.                                   spoczywająca jest umieszczona przed
             Świat  produkuje  rzeźbę  od  co  najmniej  trzydziestu  tysięcy  lat.  Nowo-  paryską siedzibą UNESCO. Twórczość
          czesny sposób komunikowania się pozwala nam teraz poznać to wszystko,      Moore’a wywarła wielki wpływ
          a nieliczni rzeźbiarze jednego mniej więcej stulecia Grecji nie każą już nam   na rzeźbę XX wieku.
          zamykać oczu na osiągnięcia rzeźbiarskie reszty ludzkości. Rzeźba paleolitu
                                                                               3
          i neolitu , sumeryjska, babilońska i egipska, wczesnogrecka, chińska, etruska,   1   van Gogha – czyt. wan goga; Vincent
                 4
          indyjska, rzeźba Majów, meksykańska i peruwiańska, romańska, bizantyjska   van Gogh (1853–1890), słynny holender-
          i  gotycka,  rzeźba  murzyńska,  rzeźba  wysp  morza  południowego  i  Indian   ski malarz
          Ameryki Północnej – wszystko to jest nam teraz dostępne dzięki fotografii,   2   Picassa – patrz część 1 podręcznika,
          dającej nam niemożliwy przedtem przegląd rzeźby całego świata.             s. 107–111
             Zdjęcie okularów greckich z oczu nowoczesnego rzeźbiarza [...] pomo-    3   paleolit – okres w historii ludzkości,
          gło mu z kolei zdać sobie sprawę z wewnętrznego emocjonalnego znacze-      trwający od ok. 50–40 tys. do ok. 14–10
          nia  form,  zamiast  dostrzegać  w  nich  głównie  wartości  przedstawieniowe,   tys. lat p.n.e.
          i pozwoliło znów uświadomić sobie znaczenie materiału, w którym pracuje,   4   neolit – okres w historii ludzkości, roz-
          myśleć i tworzyć w tym materiale, rzeźbiąc w nim wprost, mając dlań takie   począł się w ok. 10 tysiącleciu p.n.e.
          zrozumienie i sympatię, by nie dopuszczać do popełniania gwałtu na jego na-
          turalnej strukturze i nie osłabiać go; wiedzieć, że rzeźba w kamieniu powinna
          wyglądać jak kamień, że upodabnianie jej do krwi i ciała, włosów i zagłębień
          na policzkach jest zniżaniem się do poziomu magika cyrkowego.
             Przed nowoczesnym rzeźbiarzem otwiera się nieograniczone pole dzia-
          łania. Źródłem jego inspiracji będzie, jak zawsze, natura i otaczający świat,
          od których uczy się on takich zasad, jak równowaga i rytm, [...] harmonia
          i kontrast. Jego prace mogą być w jakimś stopniu przedstawiające lub też
          nieprzedstawiające,  jak  muzyka  i  architektura,  ale  mechaniczne  kopiowa-

                                                                                   165
   162   163   164   165   166   167   168   169   170   171   172